|
עמוד:77
הערות והצעות להוראת הפרק יום הזיכרון ליצחק רבין מצוין מדי שנה במערכת החינוך , והפרק מבקש להתמודד עם השחיקה שחלה , באופן טבעי , בהתעניינות של התלמידים בנושא . ככל שחולף הזמן , האירוע הופך להיסטוריה רחוקה לא רק עבור ילדים אלא גם עבור רבים מאזרחי המדינה ; האתגר הוא אם כן ( כמו במקרים דומים ) לגשת לנושא מנקודת מבט רעננה יחסית , ולאפשר מפגש חי עם משמעותו כמו גם עם הלקחים שלו : מדוע האירוע הזה הוא כה קריטי , ומה חשוב לזכור ממנו ( ולהמשיך להזכיר ) מעבר לסיפור הפרטי של רבין . בחרנו לכלול בפרק קטע מידע קצר על הרקע לרצח , ולהזכיר את הדיבר " לא תרצח , " ואירועי רצח שאירעו בין אחים ובקרב העם : קין והבל ורצח גדליה בן אחיקם שבגינו יום זה נקבע כיום צום לכל הדורות ., וסדרה של קטעי מידע קצרים ( טקסטים ותצלומים , ( המציפים מושגים שקשורים באירוע . מושגים אלו נטמעו בתרבות ומהווים מעין עקבות של האירוע ואל האירוע . על חלקם – " שלום חבר , " " כיכר רבין" – התלמידים אולי שמעו , אבל ספק אם הם מקשרים אותם לרצח רבין . במובן מסוים , אפשר לראות את תהליך הלמידה בפרק כנע מהשיחה הפותחת ( למה נקבע יום זיכרון על שמו של רבין ) דרך העמקה התפסיה של היהדות האוסרת רצח מכול וכול לשיחה הנועלת אותו ( מה רוצים לזכור ולהזכיר . ( בתהליך הזה , התלמידים אמורים לקבל הבנה עמוקה ומדויקת יותר על נסיבות הירצחו של ראש הממשלה , על האווירה והשיח הציבורי בעקבות הרצח ( באופן חלקי , ומתוך התאמה לגיל , ( על התפיסה של היהדות , ועל רצח פוליטי כחורג מגבולות הדמוקרטיה ומצוות " ואהבת לרעך כמוך" ( שוב , בהתאמה לגיל . ( טקסט המידע " האירוע שזעזע את המדינה" פעילות 3 השיחה היא גם הזדמנות לבדוק עם התלמידים שרצף האירועים מובן להם , ושהאירוע של הרצח משובץ בהקשרו הפוליטי פעילות 4 מטרתה לחדד את התפיסה היהודית והדמוקרטית כאחד שרצח הוא פשע , ואין לו כל צידוק . בהקשר של הפרק ושל הפעילות , כדאי לדבר על ההבדל בין הפגנות , מחאות וכדומה שבהן מובעת התנגדות עניינית למהלך של הממשלה או לדרך שלה , כולל האפשרות לערוך בחירות חדשות ולהחליף את השלטון , לבין תקיפה של איש ציבור על בסיס אישי , תוך הכפשה שלו וקריאה לנקוט נגדו צעדים במישור האישי . טקסט המידע " לא תרצח" פעילויות 2-1 מומלץ למורה לקרוא את דבריו של ד"ר אברהם ליפשיץ המופיעים באתר : http : // edu . gov . il / owlHeb / Tichon / MiktuotTchumiLimud / holidays-and-special- days / Pages / family-all-are-we . aspx עפ"י הצעתו חשוב להדגיש את הפסוק " ויקם קין אל הבל אחיו ויהרגהו" שאירע בין אחים ! יש להדגיש בפני התלמידים כי גם בעידן של מחלוקת , אנחנו חייבים לזכור שבמדינת ישראל גרה משפחה . וכמו במשפחה , יש דעות שונות וקיימת אי הסכמה בחלק מהנושאים , אך לעולם נשארים אחים ואוהבים . מתוך כך יש לחנך לערך הסובלנות , המאפשר לכל אחד לחשוב אחרת . " ראשית התלמידים מוזמנים להוכיח מן הטקסט שהיהדות מגנה כל רצח והרג . עובדה שבאה לידי ביטוי בעונש
|
|