עמוד:187

א . ח פּ שו במילון את משמעות השמות של היום הראשון וכתבו מה משותף להם . האם תוכלו לשער מדוע הציעה המלכה דווקא את השמות האלה ? ב . התבוננו בעיון בשמות של היום השני . כל שם בקבוצה זו מורכב משתי מילים . חפשו במילון את המשמעות של המילים שאינן מוכרות לכם ( למשל בשם "יד-פז" אתם בוודאי מכירים את המילה "יד , " אך ייתכן שהמילה "פז" אינה מוכרת לכם ולכן תצטרכו לחפש אותה במילון . ( כתבו את משמעות השמות המורכבים האלה . חשבו , מדוע הציעה המלכה את השמות האלה ? ג . " רומפלשטילצקין" הוא שמו של האישון בשפה הגרמנית , שבה נכתב הסיפור . הכוונה לברנש קטן ושובב , מעין שדון , המנסה להפחיד בעזרת נהמ וֹ ת וקולות שׁ ק שׁוּ ק שהוא משמיע כשהוא מסתובב בבית ומזיז חפצים . המציאו לו שם מתאים בעברית . ד . היכנסו לפעילות המתוקשבת כדי ללמוד עוד על הסיומת ון . . 5 במעשייה רומפלשטילצקין כתוב : "היה היה פעם טוחן עני , והייתה לו בת יחידה . " המילה "עני" מתארת את הטוחן , והמילה "יחידה" מתארת את הבת שלו . מילים כאלה נקראות תארים . התארים מתארים שמות עצם . בעברית יש התאמה במין ( זכר או נקבה ) ובמספר ( יחיד או רבים ) בין שמות עצם לתארים . לכן לשם עצם בזכר " ) טוחן ( " יותאם תואר בזכר " ) עני . ( " לשם עצם בנקבה " ) בת ( " יותאם תואר בנקבה " ) יחידה . ( " לשם עצם ברבים " ) ילדים ( " יותאם תואר ברבים " ) חמודים . ( " במעשייה רומפלשטילצקין , שאותה קראתם , מופיעות דמויות שונות המתוארות באמצעות תארים שונים . א . קראו שוב את המעשייה , ומצאו איך מתוארת בסיפור כל אחת מהדמויות : הטוחן , האישון , בת הטוחן . ב . חשבו מה כל אחת מהדמויות מבקשת לעצמה בדמיונה . כּ תבו לפחות 3 תארים . דוגמה : הטוחן היה עני . הוא רצה להיות עשיר , מכובד ומפורסם . ג . כּ תבו חמישה תארים של חבר או חברה שהייתם רוצים ( אני רוצה חבר ... אני רוצה חברה . ( ...

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר