עמוד:7

מבנה היחידות בחוברת העבודה א . פתיח קצר ובו שאלה שנועדה ליצור מוטיבציה אצל התלמיד ולדרוך את השיעור ( שאלת דריכה היא מטפורה שמקורה בשימוש בקשת מתוחה , והכוונה – לשאלה היוצרת מתח בריא ועניין בשיעור . תפקידה של שאלת דריכה – ליצור קשב ודריכות מתוך רצון לפענח חידה . שאלת דריכה צריכה להיות מסקרנת ומעניינת והיא אמורה להפנות את התלמיד אל הטקסט . ( דוגמאות לשאלות דריכה : לשמות פרק ג – מדוע סירב משה בעקשנות לקבל את השליחות שהטיל עליו אלוהים ? לשמות פרק יא – מדוע אין לפרעה חופש בחירה ? ב . קריאת הפרק או הפסוקים – המורה והתלמידים מופנים לספר המודפס או לקריינות ( לא תמיד צריך לקרוא את כל הפרק , ועל כך בהמשך . ( ג . פעילות צמודת טקסט , שיש בה הקניה של מיומנויות – זיהוי פרטים , הוכחת טענה , השוואה , שימוש בפרשנות ועוד . ד . עיון מעמיק בנושא מתוך הפרק – דיון בנושא ערכי העולה מן הטקסט , דוגמת שליחות , קבלת אחריות , נאמנות או חטא , שעל פי רוב יטופל באמצעות " הזמנה לשיחה . " החוברת מציעה גם הזמנה ליצירה , לכתיבה או להמחזה . לפעמים הפכנו את הסדר : פתחנו בדיון או ביצירה כדי לעורר עניין , ואז חזרנו לעבודה טקסטואלית שיש בה הבנה והקשר . ה . סיכום , לאחר הקריאה והלימוד – איסוף הנושא המרכזי שעסקנו בו . ו . " משפטים לדרך" – השפה העברית משופעת בניבים ובביטויים שמקורם בטקסט המקראי . בסוף כל פרק בחוברת העבודה מופיע חלק מפסוק , שנעשה מטבע לשון , ניב מוכר או ביטוי שיש סיכוי שהילדים מכירים או שיכירו בעתיד . גם אם תלמידי כיתה ג אינם משתמשים באופן פעיל בצירופים דוגמת " ליל שימורים" או " עם קשה עורף , " ברצוננו להראות שמקורם של רבים מהניבים בעברית נמצא כאן , ואולי גם להקנות ביטוי או שניים לשימוש של ממש . מה אפשר לעשות עם המשפטים לדרך ? לעודד את התלמידים ללמוד אותם בעל פה ; לכתוב אותם בכתב בלון ולהציע לתלמידים לצבוע אותם או לעצב אותם בדרך יצירתית אחרת פרי דמיונם – וכך להפוך את ה"פסוק לדרך" ל"רכושו הפרטי" של התלמיד . אפשר להכין בכיתה תערוכה של משפטים לדרך , שהילדים יעצבו ויצבעו . אפשר לקיים חידון על קבוצה של משפטים לדרך : מה משמעותם ? לאיזה סיפור הם שייכים ? אפשר גם לנסות להשתמש בביטויים שנלמדו בסיטואציות מחיי הילדים , לדוגמה : מה המשמעות של " היה נכון" בימינו ; אתה עקשן ולכן אפשר להגיד שאתה קשה עורף ; בוא נלך בדרך הדרך הראשית , נצעד בדרך המלך וכן הלאה . אם יש לכם הצעות נוספות – שתפו אותנו . אתם מוזמנים לשלוח הצעות לדואר האלקטרוני של תמר סלהוב : . tamars @ cet . ac . li

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר