עמוד:74

פרק יט מהלך השיעור המוצע : לב השיעור יעסוק בהכנות – איך מתכוננים לאירוע חשוב ואיך מתכוננים בכלל . כמה ימים לפני השיעור אפשר לבקש מתלמידים להתכונן לקראתו . כל תלמיד יתאר מהי לגביו המשמעות של התכוננות , וכיצד הוא מתכונן לשיעור . אפשר לתת הנחיות ברורות כיצד להתכונן לקריאת הטקסט בשיעור , למשל : לחלק את הפרק לקטעים ולתת להם כותרות , להכין קריאה מדויקת המבטאת את הלך הרוח של הפרק וכדומה . עוד אפשרות : בסוף השיעור להזמין את התלמידים להתכונן לשיעור הבא שיעסוק בעשרת הדיברות . איך מתכוננים לשיעור על עשרת הדיברות ? אפשר לקשט את הכיתה , אפשר ללמוד במעמד מיוחד - אולי בחוץ ואולי במקום מבודד ומיוחד שייבחר לשם כך , או כל רעיון דומה . שימו לב : השיעור ארוך , ויש לתכנן היטב את לוח הזמנים או לפצלו לשני שיעורים . בשיעור השני מומלץ לשתף את המורים לאמנות – תאטרון , מוזיקה ואמנות פלסטית . כל החושים שותפים בחגיגה ויכולים לעורר השראה ולעודד יצירה . כהכנה לשיעור כדאי להכיר את מאגר האמנות של קרן תל"י . המאגר פתוח וזמין לשימוש , והצגת היצירות שבקישור , במחשב או במקרן , יכולה להעשיר את השיעור . אפשר לעסוק בהיבטים אמנותיים כמו – צבע , מרכז התמונה , גודל הציור – ואפשר לעסוק גם בהיבטים רגשיים : איזה רושם התמונה מותירה בצופה ? ( פחד ? התרגשות ? חגיגיות , ?( ומכאן לחזור להיבטים האמנותיים : איך הציור יוצר את התחושות האלה אצל כל אחד מהתלמידים . לפי החישוב שעברו שלושה חודשים מיציאת מצרים ( פסח ) עד למעמד הר סיני , חכמים משייכים את מעמד הר סיני לחג השבועות , אף על פי שאין לכך אזכור ברור בתיאור האירוע עצמו . מתכוננים למעמד הר סיני בפרק הזה מספר איך בני ישראל מתכוננים לארוע חגיגי שעומד לקרות בפרק הבא : קבלת התורה ! כאיש אחד בלב אחד ( פסוקים א-ב ) . 1 פסוק ב יכול ללמד אותנו משהו מענין : " ויסעו מרפידים ויבאו מדבר סיני ויחנו במדבר , ויחן שם ישראל נגד ההר " . א . סמנו בפסוק בצבע אחד את הפעלים שהצורה שלהם היא צורת רבים . ב . סמנו בפסוק בצבע אחר את הפעל שמופיע בצורת יחיד . ג . גם פרשן התנ"ך , רש"י , שם לב לשנוי מפעל ברבים לפעל ביחיד , וכתב את הפרוש הזה : " ויחן" - כאיש אחד , בלב אחד . מה ההסבר של רש"י לכך שכתוב "ויחן ישראל" ( ביחיד ) ולא " ויחנו ישראל" ( ברבים ?( 68 שמות פרק יט

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר