עמוד:104

פעילות 4 ב המשוררת מאנישה את האביב , כאילו הוא עצמו מבטא את שמחתו ויוצא לטייל . כדאי להסביר לתלמידים ( ובעיקר לחזור ולהדגים לתלמידים מתקשים ) שהאנשה – ייחוס תכונות אנושיות לבעלי חיים , לדוממים ולשמות מופשטים , היא אמצעי אמנותי המאפשר לכותבים לתאר בדרך מקורית תופעות שכיחות . במקום לומר באופן בנאלי " באביב יש חשק לצאת לטיולים" היא בוחרת לומר בדרך מקורית " האביב כבר מטייל על הכבישים . " פעילות 5 בבית הראשון ובתחילת הבית השני מופיעים תיאורים אופטימיים של פריחה ושל התחדשות . המשוררת מגיבה לאווירה המרגשת ומתארת את היופי בעזרת ממד נוסף – שירה . מראות האביב הם בעיניה מראות של שמחה ושל עליצות שיש להם גם ביטוי קולי – כביכול הארץ המאושרת פוצחת בזמר . פעילות 6 הפעלים בבתים - ו-5 4 נעלה , נתגלגלה , נרדם , נתקדם , נטפס , נגלגל , תשאנו , נתרחק , נשחק , נמלא - רובם ככולם פעלים של תנועה , וכולם יחד יוצרים תחושה של ערנות ופעלתנות בהשפעת האביב . הפעלים מתקשרים היטב לשם "מצעד האביב , " כי הם מופיעים בהקשרים של התקדמות ממקום למקום , והרבגוניות במשמעות הפעלים מנוגדת לאופי המסודר והמאורגן של " מצעד" – שוב , בהשפעתו של האביב . *** השיר " קיץ" נפתח בהכפלה של המילה " לאט , " היוצרת ציפייה לאווירת השקט של אפס תנועה המשחזרת את התחושה שיוצר הקיץ הישראלי בשטחים הפתוחים . בשיר בחירות סמנטיות מעניינות : הצירוף העוצמתי "בשמש השורפת" לצד מילים ממתנות , ממעיטות , כמו " היפי הצנוע " או " הסמיקה מרחוק . " השיר רובו ככולו מתאר ימים של פריחה ולבלוב , שאינם ימי קיץ . הקורא מסיק איך נראה הקיץ על דרך הניגוד . כדאי להציג את השיר בהקראה של המורה ; הקראה מדויקת , מתונה , מאופקת , ההולמת את אווירת האיפוק בשיר , תאפשר לילדים לקלוט את המראות שהשיר מתאר , ותהיה חוויה רבת ערך של האזנה לשירה מרגשת . פעילות 2 המילים המתקשרות לקיץ בארץ הן ב"בשמש השורפת , " " לקוץ ולדרדר , " " שמיר ושית , " הצובעות את התמונה השירית בחום לגווניו .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר