עמוד:181

לשם כך רצוי שתלמידים מתקשים יוכלו להיעזר במורה או בעמוד שבו ירוכזו כל הטקסטים כדגם של טקסט רב היצגי ( בלתי רציף . ( פעילות 6 פעילות זו מחייבת ידע לשוני , חשיבה מסדר גבוה ( אנלוגיה ) וידע עולם . התלמידים מתבקשים להבין את משמעות המשפט בעזרת הקשר מבני - כלומר בעזרת היחס הנשמר בין שני החלקים של המשפט ( ענבים מול צימוקים ותאנים מול גרוגרות , ( ובעזרת ידע עולם ( לרחוקים – מי שגרים רחוק מירושלים , נדרש זמן רב יותר להגיע , ולכן הם מביאים פירות מיובשים , שכן הפירות הטריים יתקלקלו , ירקיבו בדרך . ( ייתכן שיידרשו רמזים למתקשים - למשל הבהרה לגבי העובדה כי צימוקים הם ענבים מיובשים וכי פירות יבשים נשמרים יותר מפירות טריים . פעילות 7 הטקסט מדבר על ההבדל בין עניים לעשירים . אפשר לבקש להדגים סוגיה זו באמצעות דוגמה ממחישה ועכשווית שקשורה בפערים ואיך החברה בימינו מגיבה ( אירועים כמו בר / בת מצווה , יום הולדת . ( פעילות 8 א . הפעילות של כתיבת עמדה והנמקתה באמצעות דוגמאות נשענת על השיחה בכיתה . ב . פעילות כתיבה של תיאור מפי עולה רגל צעיר בגילם מזמינה את התלמידים להיכנס לנעליו של נער מתקופה אחרת וכך לתת ביטוי ליכולתם היצירתית . התוצרים ייבדלו זה מזה במידת הדמיון של התלמידים ובמידת העניין שלהם בתיאורים הכתובים והמצוירים של העולם העתיק . הפעילות תיעשה בסביבה מתוקשבת . הצעה להרחבה : כדאי להציע לילדים להכין אסופת סיפורים כיתתית ולשלוח להורים ולכיתות מקבילות . פרקי לשון : בקשות , הוראות וחוקים ( כרך 1 עמ' ( 111 במסגרת הפונקציה השכנועית של הלשון אנו מטפלים כאן בסוגות של בקשות-הוראות ושל חוקים . המורה יכול / ה להוסיף על המובא כאן טקסטים מפעילים בתחום היצירה , הכנת המזון ועוד , הוראות התנהגות , כגון הוראות התנהגות במוזיאון , בבריכה , בחצר בית הספר , ודוגמאות רלוונטיות לחוקים , כגון חוקי תנועה . קו הגבול בין סוגי התקשורת הנזכרים אינו חד : ניתן לראות אותם כפעולות דיבור על פני ציר דמיוני , שהקוטב האחד שלו הוא החוק , והקוטב האחר שלו הוא הבקשה . בין שני הקטבים ניתן למקם הוראות מסוגים שונים . השימוש בכל סוג מותנה בנסיבות התקשורת , כגון היחסים ( בעיקר יחסי מעמד ) בין המוען לנמען ומידת הסמכות שיש למוען . בפרק זה אנו מטפלים בהוראות פעולה , בלשון התמרורים ובחוקים .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר