עמוד:89

הערות והצעות להוראת הפרק יום הזיכרון ליצחק רבין מצוין מדי שנה במערכת החינוך , והפרק מבקש להתמודד עם השחיקה שחלה , באופן טבעי , בהתעניינות של התלמידים בנושא . ככל שחולף הזמן , האירוע הופך להיסטוריה רחוקה לא רק עבור ילדים אלא גם עבור רבים מאזרחי המדינה ; האתגר הוא אם כן ( כמו במקרים דומים ) לגשת לנושא מנקודת מבט רעננה יחסית , ולאפשר מפגש חי עם משמעותו כמו גם עם הלקחים שלו : מדוע האירוע הזה הוא כה קריטי , ומה חשוב לזכור ממנו ( ולהמשיך להזכיר ) מעבר לסיפור הפרטי של רבין . בחרנו לכלול בפרק קטע מידע קצר על הרקע לרצח וסדרה של קטעי מידע קצרים ( טקסטים ותצלומים , ( המציפים מושגים שקשורים באירוע . מושגים אלו נטמעו בתרבות ומהווים מעין עקבות של האירוע ואל האירוע . על חלקם – " שלום חבר , " " כיכר רבין" – התלמידים אולי שמעו , אבל ספק אם הם מקשרים אותם לרצח רבין . במובן מסוים , אפשר לראות את תהליך הלמידה בפרק כנע מהשיחה הפותחת ( למה נקבע יום זיכרון על שמו של רבין ) לשיחה הנועלת אותו ( מה רוצים לזכור ולהזכיר . ( בתהליך הזה , התלמידים אמורים לקבל הבנה עמוקה ומדויקת יותר על נסיבות הירצחו של ראש הממשלה , על האווירה והשיח הציבורי בעקבות הרצח ( באופן חלקי , ומתוך התאמה לגיל , ( ועל רצח פוליטי כחורג מגבולות הדמוקרטיה ( שוב , בהתאמה לגיל . ( בעקבות קריאת טקסט המידע פעילות 3 השיחה היא גם הזדמנות לבדוק עם התלמידים שרצף האירועים מובן להם , ושהאירוע של הרצח משובץ בהקשרו החברתי-מוסרי . פעילות 4 השאלות הכלולות בפעילות ומתמקדות בכרזה מזמינות את התלמידים לעבודת היסטוריון , הדולה ומצליב מידע ממקורות שונים . מטרת השאלות להפנות את תשומת לב התלמידים אל הכרזה כדרך לייצוג והפצה של מידע . בין השאלות יש כאלו שהתשובה עליהן מצויה בכרזה עצמה – למשל , מתי התקיים האירוע ; שאלות שאת התשובה עליהן אפשר למצוא בקטע המידע , כלומר דרוש ידע מוקדם כדי לענות עליהן – למשל , מה היה נושא העצרת ; ושאלות שאין עליהן תשובה במידע הפרוש לפני התלמידים - למשל , אי אפשר לדעת אילו אמנים השתתפו בעצרת , כי איננו יודעים כיום מי נחשבו ל"מיטב אמני ישראל , " ובעיני מי נחשבו כאלה . אפשר להעלות את הנושא בכתה ולשאול כיצד ניתן לענות על כך ( כלומר , כיצד לעבות את הידע על הנושא . ( אולי לקרוא בעיתוני התקופה ? פעילות 5 נושא ההסתה בהקשר של רצח רבין ( ובכלל ) הוא נושא נפיץ . בהקשר של הפרק ושל הפעילות , כדאי לדבר על ההבדל בין הפגנות , מחאות וכדומה שבהן מובעת התנגדות עניינית למהלך של הממשלה

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר