עמוד:161

שלום , ומציינים את העובדה ששני הצדדים נפגעים כתוצאה מן המלחמות . חלקם מבטאים את הפחד שמתלווה למלחמות , חלקם מדגישים את החשיבות החברתית של שלום בתוך העם . פעילות 5 ב כדאי להביא בחשבון שתלמידים עשויים לבטא דעות שונות וקיצוניות . הנושא טעון מאוד , תלמידים חשופים לדעות במשפחותיהם ובתקשורת , וזו הזדמנות להתנסות בחירות הביטוי ובשיח פתוח גם כשמדובר בנושא מעורר מחלוקת - כל עוד אין פוגעים באחרים . על חלק מהעמדות אפשר לשוחח בכיתה ולהתבונן ביתרונותיהן ובמגבלותיהן , אבל יש להימנע משלילת הלגיטימציה של דעה , גם אם היא פחות מקובלת , וכמובן יש להימנע מהוקעה של תלמידים על רקע דעותיהם . שם הפרק : מלאלה – גיבורה צעירה ( כרך 2 עמ' ( 54 נושא הפרק הפרק מביא את סיפורה של כלת פרס נובל לשלום לשנת , 2014 מלאלה יוספזאי בת ה-17 מפקיסטן , שזכתה בפרס בשל מאבקה חסר הפשרות נגד דיכוי ובעד זכויותיהם של ילדים בכל רחבי העולם – ובראשן הזכות ללמוד . הסיפור מובא דרך טקסט מידע על מלאלה , קטעים מתוך ספרה האוטוביוגרפי " אני מלאלה , " וקטעים מנאום פרס הנובל שלה . ברקע לכל אלו עומדת " הצהרת זכויות הילד בישראל , " ששמה את הנושא בהקשר רחב יותר של זכויות בכלל וזכויות ילדים בפרט . מטרות הפרק מטרות תוכן . 1 התלמידים יתוודעו לסיפורה מעורר ההשראה של מלאלה יוספזאי , שגילה הצעיר ( מלאלה התחילה את מאבקה בדיכוי כבר בגיל ( 11 הופך אותה למודל של העצמה , השראה ותקווה . . 2 התלמידים יכירו את הצהרת זכויות הילד בישראל וידונו במשמעות ההצהרה הזו ובתוכן של סעיפיה השונים . יעדי החינוך הלשוני . 1 התלמידים יעסקו בכתבה מסוג מסוים – כזו המשלבת ציטוטים ממקור מידע חיצוני ( במקרה זה – ספרה של מלאלה יוספזאי . ( הם ילמדו לאתר מופעים של ציטוטים בכותרת ובגוף הטקסט וידונו בשאלת תפקידם של ציטוטים כאלו ( פירוט להלן . ( . 2 התלמידים יעסקו תבהבנ מילה בהקשר ( למשל הביטוי המטאפורי " חיים בצל . ( " ... . 3 התלמידים יכירו ובהמשך יישמו כמה מאפיינים של נאום : פנייה לקהל יעד קונקרטי , שימוש באמצעים רטוריים של חזרה , פנייה אישית , יצירת תחושת מעורבות אצל הקהל ( דיבור בגוף ראשון רבים . ( . 4 התלמידים יתרגלו קריאה בקול של טקסט – עם הטעמות , דגשים ואינטונציה רלוונטית לשם השפעה ושכנוע .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר