עמוד:157

מטרות הפרק מטרות תוכן . 1 התלמידים יקראו על מה שעוללו הנאצים ליהודים בתקופת השואה . . 2 התלמידים יבינו את מצבו הרגשי של ילד , בן לניצולי שואה , השומע את סיפורי הוריו על מה שעבר עליהם בזמן המלחמה . . 3 התלמידים יידרשו לסוגיות המצויות מאז ועד היום על סדר היום – האם נכון לספר לילדים על השואה ? מה נכון לספר , ובאיזה גיל ? האם היום צריך להמשיך ולספר ? איזה מידע מצוי בכרזה ללא מילים המלווה את הטקסט ? יעדי החינוך הלשוני . 1 התלמידים יעסקו במשמעות הסמלית של המילה "צל . " . 2 התלמידים יתבוננו במבנים תחביריים משתנים , בשימוש עודף " ב- ו" החיבור ובפיסוק שיש לו משמעות ריגושית , ובדרך שבה הם תומכים במשמעות . הפרק "הגדר החשמלית" מציג את השיחה שניהלו הילד המספר וחברו מני , שעלה מאוסטריה עם הוריו ניצולי השואה . מני מסביר לחברו ללא כחל וסרק מה אירע ליהודים בתקופת השואה , מי היו הנאצים , מה רצו לעשות ולמה . ממבחר המילים , ממבנה המשפטים ומאופן הדיבור ברור שמני מדבר כמי שמכיר את הנושא מקרוב , והמעורבות הרגשית שלו מפחידה את הילד המספר שמקשיב לו . הפרק מסתיים בתשובתו של מני : כשהמספר שואל " גם אתה היית בשואה " ? מני עונה – " לא . אני נולדתי אחרי שהשואה נגמרה " . עם תלמידים מתקדמים כדאי לעמוד על המשמעות של התשובה – זו שמעבר למשמעות המילולית המידית : האם הוא באמת נולד אחרי שהשואה נגמרה ? האם היא " נגמרה" עבור הוריו ? עבורו ? האם היא תיגמר אי פעם עבור אלה שחוו אותה – או עבור אלה שזוכרים אותה ? פעילות 1 כדאי להפנות את תשומת לבם של הילדים להתחמקותה של אמו של אריק מתשובה מפורטת לשאלה " מה זה שואה , " ? ולהסביר כי רבים מאוד מהניצולים שהגיעו ארצה לאחר המלחמה כדי להתחיל בחיים חדשים נמנעו מלשתף את בני משפחותיהם במה שעבר עליהם ; חלקם משום שהתקשו להתמודד עם הזיכרונות הקשים , עם החרדות , ועם הזעם והתסכול על שעוללו להם הנאצים , חלקם הרגישו שלא יצליחו לפתוח דף חדש אם לא ידחיקו את הזוועות , חלקם חששו שהשומעים לא יאמינו לסיפוריהם המזעזעים . רבים מהניצולים רצו לחסוך מילדיהם ומבני משפחה צעירים את הזעזוע והצער שהיו כרוכים בחשיפתם לסיפורים הקשים על מה שאירע .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר