עמוד:47

במה עשוי לעסוק פרק שזו כותרתו ; בסיום תהליך הלמידה אפשר לשאול אם הכותרת אכן מתאימה לפרק ובאיזה אופן . קריאת טקסטים ספרותיים מומלץ לשלב קריאה בקול וקריאה עצמית דמומה כדי להבטיח כניסה משותפת של כל התלמידים בכיתה אל נבכי הטקסט וכדי לזמן התחלה של שיח בכיתה סביב חוויית הקריאה . שירים האזנה לשורות השיר הנקראות בהגייה נכונה , תוך שימת לב לאוצר המילים , לחריזה , למקצב ולמרכז הכובד של כל שורה או בית היא חוויה מרגשת ומסקרנת , שילדים יכולים לחוות כשמבוגרים קוראים באוזניהם . אפשרות אחת למפגש ראשוני של התלמידים עם השיר היא דרך הקשבה לקריאה הקולית שלו מפי המורה לפני שהם קוראים אותו בעצמם . בדרך זו הם יוכלו להתמקד בחוויית ההאזנה , בצלילי המילים , באינטונציה ובמשמעות ולהעניק תשומת לב מרבית לחריזה ולמקצב בשיר . לחלק מהטקסטים מצורפת הקלטה של קריינות מקצועית וכדאי להשתמש בה ( רלוונטי לספר בפורמט הדיגיטלי . ( עם זאת , ילדים בכיתה ד יכולים להתנסות בקריאה ראשונה של שירה בעצמם . אפשר גם לחזור ולקרוא את הטקסט במקהלה , בהקראה של תלמיד או תלמידה , בתפקידים – כל זה בהתאמה לשיר ולמטרות ההוראה . סיפורים המפגש הראשוני של התלמידים עם הסיפור יכול להתרחש בכמה דרכים : הם יכולים לקרוא אותו קריאה דמומה בכיתה או קריאה מכינה בבית ; אך כדי שייכנסו לאווירת הסיפור , הם יכולים גם להמשיך ולקרוא אותו קריאה דמומה לאחר שהקשיבו למורה קוראת לפניהם את חלקו הראשון . כאשר מדובר במפגש עם טקסטים מורכבים יותר להבנה ( למשל מדרשים , ( בעיקר כשמדובר בתלמידים מתקשים , כדאי שהקריאה הראשונה תהיה קריאה בקול של המורים . לאחר שהמורים יוודאו שהתלמידים הבינו את הטקסט הבנה בסיסית , יוזמנו התלמידים לקרוא אותו בעצמם . מומלץ שלא לתת למתקשים לקרוא בקול טקסט שעדיין לא נלמד כדי לא להביך אותם . כמו כן , יש להיזהר מיצירת קבוצת קריינים מצטיינים . לעתים אפשר להכין תלמיד או תלמידה או קבוצת תלמידים לקריאה של היצירה ברצף או בתפקידים . אפשר גם לקרוא את הטקסט בהדרגה תוך עצירות מתודיות . 102 משרד החינוך ) תשע . ) "ד-2103 חיים באי – קוראים את הספר "האי ברחוב הציפורים" מאת אורי אורלב .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר