עמוד:44

אחת מהמיומנויות הנדרשות מבוגרי בתי הספר במאה ה-21 נקשרת למיומנויות תקשורת ושיתוף , למשל יכולת עבודה בצוות ולמידה שיתופית המכוונת ליצירת מוצר משותף . למידה במסגרת של שיחה במליאה , בזוגות או בקבוצות יכולה לאמן את התלמידים במיומנויות אלה . בשנת תשע"ד פורסם מסמך רחב יריעה אשר מטרתו הייתה להציג את התמורות שחלו במאה ה-21 ואת ההשלכות שלהן על תחום החינוך . אחת מן ההמלצות של ועדת המומחים שחיברה את המסמך התייחסה לתחום הפיתוח של היכולות האורייניות : " הוראה באמצעות פיתוח דיאלוג אקדמי פורה משותף , הדדי , פתוח וחקרני , רציונלי ומחייב לידע דיסציפלינרי – שיח שגם מספק ללומדים כלי חשיבה וגם מרגיל אותם לדפוסי חשיבה פוריים . " דרך הוראה זו באה לידי ביטוי בין היתר בבית הספר הניסויי קהילתי ברמות חפר , הפועל כבר כמה שנים על-פי מודל למידה הנקרא " דיאלוג יצירתי" . לפי מודל זה בית הספר הוא סביבה שמתרחשים בה דיאלוגים בכמה הקשרים : בין אדם לבין ידע , בין אדם לאדם ובין אדם למקום . הלמידה על-פי מודל זה כוללת עבודת חקר קבוצתית והצגת הידע הנרכש באמצעות עבודה יצירתית המועלית לפני תלמידים , הורים ואורחים " ) בימת שיתוף . ( " מגוון המיומנויות שהתלמידים רוכשים באמצעות הלמידה על-פי מודל זה הוא רחב וכולל פיתוח חשיבה גמישה , ניסוח עמדות והבעתן ועוד . לכך יש להוסיף שני ממצאים נוספים : ממוצע הציונים של תלמידי בית הספר במבחני הבגרות עלה על ממוצע הציונים הארצי , ועמדתם של התלמידים לגבי הלימודים בשיטה זו הייתה חיובית . ( בהמשך תוכלו לקרוא בהרחבה על חשיבות העיסוק בשיח הדבור – בפרק "שכלול כישורי שיחה ושיח דבור "( העבודה בסביבה מקוונת מבליטה עוד יותר את חשיבות העבודה במסגרות של קבוצות או זוגות וזאת מכיוון שמסגרות אלה מאפשרות התמודדות קלה יותר עם ריבוי המידע הקיים ברשת האינטרנט . כמו כן , אפשרויות ההתקשרות בין האנשים העובדים בסביבה מקוונת פשוטות , גמישות וזמינות . רעיון השיתופיות הולך ומחלחל לתוך החברה שאנו חיים בה . הוא משתקף בפרויקט הוויקיפדיה , בקיום פורומים של קבוצות שונות בעלות מכנה משותף החולקות את הידע ביניהם , ברשתות חברתיות כמו " פייסבוק , " המשמשות בין היתר במה למי שמחפשים סיוע בנושא מסוים ( חיפוש עבודה , חיפוש קרובים וכדומה . ( השיתופיות נוכחת גם 96 מכון מופ . ) 2101 ( "ת אצל : ברנדס , ע' ושטראוס , ע' ) עורכים ( ) תשע . ) "ד פרק שני : תמורות בסביבת מערכת החינוך . חינוך לחברה של תרבות ודעת : תמורות במאה ה-11 והשלכותיהן ) עמודים . ) 02-47 ירושלים : האקדמיה הלאומית הישראלית למדעים . 97 ברנדס , ע' ושטראוס , ע' ) עורכים ( ) תשע . ) "ד חינוך לחברה של תרבות ודעת : תמורות במאה ה-11 והשלכותיהן . ירושלים : האקדמיה הלאומית הישראלית למדעים . 98 ברנדס , ע' ושטראוס , ע' ) עורכים ( ) תשע . ) "ד פרק רביעי : המלצות . חינוך לחברה של תרבות ודעת : תמורות במאה ה-11 והשלכותיהן ) עמודים . ) 22-007 ירושלים : האקדמיה הלאומית הישראלית למדעים . עמוד . 011 99 צוקרמן , מ . ) 2102 ( ארגון לימודים מחדש ושינוי דגשים לימודיים , סקירה מוזמנת כחומר רקע לעבודת ועידת המומחים לנושא " מחקר מתווה-דרך : הצעה לארגון לימודים מחודש http : // education . academy . ac . il . "

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר