עמוד:155

הפועל " יצאו" מבקש להיות כללי , לכלול את הקולקטיב כולו , כדי להעצים את האירוע ולהימנע מקטנות . לכן גם לא נקראו העבד , האמה וילדם בשמות ; הם מייצגים כל אחד מבני ישראל שחיו במצרים וחוו את העבדות . שם הפרק : הפועל - זמנים וגופים ( כרך 2 עמ' ( 37 בלימוד זמני הפועל אנו יוצאים מתוך הנחה , שדובר העברית כשפת אם שולט בהם באופן עקרוני . לכן לא הארכנו יתר על המידה בדיון בצורות הנטייה בזמנים ובגופים שונים . בהתבוננות בצורות הפועל ובדרך הצטרפות כינויי הגוף אליהן הלימוד הוא אפוא במידה רבה מטא-לשוני , כלומר העלאת המודעות להתנהגות של הצורות הדקדוקיות בעברית , לימוד על הלשון . לימוד היסודות הדקדוקיים , כגון זמני הפועל וכינויי הגוף , משמש כאן לא רק לעצמו , אלא כפתח כניסה ללימוד סוגות ותת-סוגות . לדוגמה : התלמיד לומד על מרכזיותו של הפועל בציווי בהוראות ובחוקים ( ראו פרק הלשון : 4 בקשות , הוראות חוקים , ( או על שימושי הגופים בסיפורת . ניתן להרחיב את המבט אף לדרכי ציטוט בדיווח העיתונאי : דיווח בגוף שלישי מאת העיתונאי , או ציטוט בגוף ראשון מדברי המעורבים באירוע . בשלבים מתקדמים יותר ( מילה טובה מאוד לכיתה ( ה' קשרנו בין זמן עבר לסיפור בידיוני או לטקסט היסטורי , ובין הווה כללי לסוגת הטקסט המידעי . יצוין שזמני הפועל אינם זמנים כרונולוגיים , אלא זמנים יחסיים לרגע הדיבור או הכתיבה . כל זמן דקדוקי יכול לציין פעולות הרחוקות מאוד בזמן זו מזו , ויש שפות המחלקות את " רצפי הזמנים" בין מספר גדול יותר של זמנים דקדוקיים . תלמידים מתקדמים יוכלו לעבוד על עתיד קרוב לעומת עתיד רחוק , כלומר על דרכה של העברית להבדיל ביניהם . לדוגמה : במשפט " אני נוסע מחר לתלאביב" ממומש עתיד קרוב על ידי צורת הווה דווקא ; ויש שיאמרו : " אני עומד לנסוע לתל-אביב . " גופים וכינויי גוף " גוף" הוא מונח תפקודי , המציין את תפקידו היחסי של המשתתף בפעולת התקשורת , מתוך שלושה תפקידים מוסכמים : תפקיד המדבר / ת או הכותב – ת / המוען , המתייחס אל עצמו כנושא המשפט : " אני תייר ") , " אני ) נסעתי לאילת , " וכדומה . תפקיד הנמען – ת / זה שפונים אליו , והוא משמש כנושא המשפט : " אתה תייר ) " ; " אתה ) נסעת לאילת . " תפקיד מי שאינו שותף פעיל בשיחה , אך מדברים עליו והוא משמש נושא המשפט : " הוא תייר ; " " הוא נסע לאילת . " כשמבינים את התפקיד התקשורתי , קל לרכוש ולהבין את המונחים " מדבר / ת , " נוכח , "ת / " נסתר , ת" / ולא לראותם כמונחים טכניים ריקים שהתלמיד נוטה לערב זה בזה . יש להבהיר לתלמידים את פירוש המונח " גוף , " כי יש בו כדי להטעות , מהיותו נשמע " מוחשי" מדיי . באנגלית משתמשים במונח , person' ' שתרגומו בערך : מישהו , אדם . הכוונה למשתתף , ל"שחקן" באירוע .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר