עמוד:16

הללו פותחות בהתייחסות אל מה שנאמר קודם וממשיכות בהתייחסות אישית של הדובר או הדוברת . אפשרות נוספת לטיפוח מיומנויות ההבעה בעל-פה היא ניתוח של שיח דבור : אפשר לעשות זאת בצורה מזדמנת או יזומה . מהניתוח אפשר ללמוד על מאפיינים בולטים של השיח לפי ההקשר שהוא הוצג ( למשל , תכנית טלוויזיה . ( הזדמנות לעסוק בשיח דיאלוגי יכולה להתרחש גם בזמן הרצאה , במקרה שהמאזינים יכולים ליצור לעצמם משמעות ממה שהם שומעים ורואים ויכולים להגיב על כך ( גם אם לא בקול וגם אם לא באופן מיידי . ( הצגה באמצעות מצגת יכולה לקדם מיומנויות כמו הסברת רעיונות בעלפה ודיבור תואם למשימה ולהקשר . יש אסטרטגיות אחדות שאפשר להשתמש בהן כדי לקדם מיומנויות של הצגה באמצעות מצגת - למשל : להכין עם התלמידים רשימת מאפיינים של מצגת יעילה , לאפשר להם להתאמן על הצגת המצגת במליאה ( לפני ההצגה ה"אמתית ( " וכך לקבל משוב ולשפר בהתאם . כמו בכתיבה , גם השיח הדבור מתרחש בנסיבות שונות זו מזו המכתיבות מאפיינים ודגשים שונים . כדי להצליח בשיח מונולוגי , כמו הרצאה לפני קהל , מושם דגש במיוחד על תכנון וארגון מראש . הצלחה במשימה של שיח סיפורי מחייבת לשים לב , בין היתר , ליצירת רצף באמצעות קישוריות של זמן ( בהתחלה .... אחר כך .... לבסוף וכדומה . ( לפיכך , בעת ביצוען של משימות הנוגעות לסוגות השונות , רצוי להצביע על הדגשים הרלוונטיים . בנוסף , לפני ביצוע המשימות הללו ( כמו למשל , דיווח על אירוע , השמעת סיפור , השתתפות בדיון וכדומה ) כדאי לבקש מהתלמידים לארגן את מחשבותיהם בנוגע למה שהם עומדים להגיד . אפשר להציע להם לכתוב לעצמם במחברת נקודות שיעזרו להם בזמן ביצוע המשימה . ההתארגנות חשובה גם לפני הצגת טיעון . אפשר להציע לתלמידים את הנקודות האלה : תוכן – מה אומרים ? האם הטיעון שלי מתייחס לנושא הנתון ? האם הנימוקים שלי הגיוניים ? האם הטיעון שלי משכנע ? 22 משרד החינוך ) תשע-ב"תשע . ) "ג הבעה בעל-פה . בתוך : תכנית הוראה להטמעת יעדי החינוך הלשוני בכיתות - ה' ו' . ) 42-44 ( ירושלים . / http : // cms . education . gov . il / EducationCMS / Units / Yesodi / ChinuchLeshony / ezerLehoraa 23 אלחנן-פלד , 'נ קולקה-ובלום , 'ש . ) 0227 ( דיאלוגיות בשיח הכיתה . חלקת לשון , . 42 עמודים . 10-26 Larmer , J . & Mergendoller . R . J . ( December 2012 / January 2013 ) . Speaking of speaking . Educational Leadership , volume 70 ( 4 ) . Pp . 76-74 . 25 שם . 26 בלום-קולקה , ש ' וחמו , מ ' . ) 2101 ( פרק : 0 מבוא : כשירת תקשורתית , שיח אורייני ושיח עמיתים . בתוך : ש . בלום-קולקה ומ . חמו ) עורכות , ) ילדים מדברים , דפוסי תקשורת בשיח עמיתים ) עמודים . ) 2-40 תל-אביב : מטח – המרכז לטכנולוגיה חינוכית .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר