עמוד:62

שואלים : " מה אנחנו כבר יודעים על הנגב מ מה שלמדנו עד עתה . " ? רושמים על הלוח את הנושאים שהתלמידים מזכירים ומחלקים א ותם לשתי קבוצות : עובדות על הנגב ( אקלים , שמות יישובים , שמות מפעלים , ( ו עמדות ודעות בנוגע לנגב ( קשה לחיות בו , רחוק , יפה ) . נמשיך בהקרנ ת סרט שהפיק המשרד לפיתוח הנגב והגליל . הסרט מציג א ת היתרונות שיש לנגב ואת תכניות הפיתוח לעתיד . אחרי הצפי יה ב סרט נחבר בין המידע שהצגנו ( זהו חבל הארץ הגד ול ביותר בארץ ) ל בין האתגרים ה מוצגים בסרט . נגיע למסקנה שקשה לפתח את חבל הארץ הגדול ביותר בישראל בשל התנאים הטבעיים השוררים בו . אפשר להזכיר את תבחין האקלים ואת תבחין המים , ולשאול את התלמידים מה לד עתם הקשר בין התנאים הטבעיים לעובדה שחזון ההתיישבות אינו קל להגשמה . כך התלמידים פותחים ב סוגיה המרכזית בנגב וב יחסי אדם- מדבר בעזרת ידע ש כבר רכשו . אפשר גם לפתוח את הנושא בסרטון מתוך הסדרה " מבט גאוגרפי . " בסרטון מופיעות שאלות בנוגע ל חזונו של בן גוריון ול מימושו בנגב . נושאים מרכזיים שמומלץ להדגיש בלימוד הפרק הנושא המרכזי בפרק הזה הוא יחסי הגומלין בין התנאי ם הפיזיים לבין התנהגות האדם במרחב . יחסים אלו מתבטאים בראש וראשונה בכך ש האזור דליל באוכלוסייה – מאז ומעולם אזורי מדבריות אינם נוחים להתיישבות והם דלילים באוכלוסייה . הגורם העיקרי למיעוט האוכלוסייה קשור ל תנאי האקלים . האדם אמנם יודע לייצר סביבות מלאכותיות במדבר , אך העלות של הקמת שטחים מלאכותיים רחבים ותחזוקתם היא יקרה . נושא אחר שמבטא את הקשר הקיים בין הסביבה לאדם בנגב הוא ענפי התעסוקה : . 1 התעשייה הכימית בנגב ( במישור רותם ובאזור ים המלח ) התפתחה הודות למחצבים ( אוצרות הטבע ) שבאזור ; . 2 החקלאות בנגב ובערבה התפתחה בזכות תנאי טבע מיוחדים , כגו ן טמפ רטורות גבוהות , מי תהום , וידע וטכנולוגיות חדישים ; . 3 מוקדי תיירות אחדים התפתחו סביב ותופע ת טבע וייחודי ת בעולם , וגכ ן המכתשים ו מפרץ אילת . . א באר שבע היא העיר המרכזית של המטרופולין הדרומי . בשנים האחרונות באר שבע נמצאת בתנופת פיתוח רחבת היקף . הוקמו בה שכונות מגורים חדשות , מרכזים מסחריים גדולים , ואזורי תעשייה כגון אזור תעשיית הה יי- טק הנמצא סמוך לאוניברסיטת הנגב . פיתוחה של העיר עשוי להקרין על כל אזור הנגב : העיר תספק מקומות עבודה נוספים , מספר תושביה יגדל , ו יגדל גם היצע החינוך , התרבות והבילוי . . ב בנגב קמה עיר חדשה , עיר הבה " דים . הקמתה של העיר היא בשורה חשובה לתושבי הנגב . בשאלה 26 בעמוד 146 התלמידים נדרשים ל מנות השפעות חיוביות שעשויות להיות להקמת העיר , ולציין אם הם סבורים שעלולות להיות לכך גם השפעות שליליות . ג . נושא התיישבות הבדואים הוא מורכב , ובמסגרת ספר לימוד לכיתה ו ' אין אפשרות לעסוק בכל רבדיו . עד היום לא הצליחו לפתור את הסוגיה הזו , ולצד היישובים הבדואים המתוכננים עדיי ן יש יישובים לא מוסדרים ולא מתוכננים . המצב הזה גרוע לאוכלוסייה הבדואית ( כי

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר