עמוד:60

על אף החשיבות שיש לשימור השטחים הפתוחים , חבל ארץ זה מתייחד ב עיקר ב פעילותו של האדם במרחב , ולכן כדאי להיזהר שלא לתת משקל יתר לעיסוק בחולות וברכסי הכורכר על פני העיסוק בפעילות האדם . . ג הגורמים לצפיפות – מומחים ממגוון תחומים מתקשים להבין איך נעשה אזור מסוים למוקד משיכה . קל יותר להסביר מדוע אזור דליל ב אוכלוסייה מאשר להסביר מדוע אזור צפו ף אוכלוסייהב . רק צירו ף של כמה גורמים ( היסטוריים , פוליטיים , חברתיים וכלכליים ) מאפשר להסביר מדוע אזור מסוים צפוף באוכלוסייה . מחקרים רבים מצביעים על אירוע מסוים או על תהליך מסוים , לאו דווקא חשוב במיוחד , כמי שיצר את נקודת המפנה . כאמור , ברגע שאזור מתחיל להתחזק , התהליך מזין את עצמו . . ד רצועת החוף – אזור מבוקש במיוחד – רצועת החוף היא רצועה רגישה במיוחד בנושא שימושי הקרקע , ולכ ן יוחד לה מקום נפרד . רצועה זו מוגבלת מאוד בשטחה ומבוקשת מאוד , ולכ ן יש חשיבות רבה לשימושי הקרקע ה נעשים לאורכה . בעמודים 124-125 מוצגים מבחר שימושי קרקע לאורך קו החוף . כדאי לשים לב ל נושא נמלי הים ה משפיעים רבות ע ל המרחב שסביב ם ועל פרנסתם של התושבים באזור ; ה . אתגרים בצפיפות – מישור החוף הוא האזור הצפוף ביותר בישראל , ובעיקר העיר תל אביב וסביבתה . המילה " צפיפות " אמנם נקשרת בתודעתנו באי-נוחות , אך חשוב להדגיש ש אזור צפוף אינו אזור שרמת החיים בו נמוכה . במקרים רבים המצב הפוך בדיוק : הונג קונג היא מהצפופות בערי העולם , ורמת החיים בה היא מן הגבוהות . ב עזרת תכנון נכון אפשר לספק ב אזור צפוף אוכלוסייה מגוון רחב של תשתיות ושירותים בעלות נמוכה יחסית לכל תושב מאשר לאו כלוסייה באזור דליל אוכלוסייה . כך לדוגמה הקמה של רכבת תחתית משתלמת רק באזורים צפופי אוכלוסי יה , שהשימוש ב הם בתחבורה נרחב ו לכן אפשר להחזיר את הוצאות הבנייה הגבוהות . גם איסוף אשפה , פיתוח מערכת ביוב ו פיתוח תשתיות ( מים , כבלים וחשמל ) יעיל ים הרבה יותר באזור צפוף אוכלוסייה , ולכ ן גם זולים יותר . ואולם , ב אזורים צפופי אוכלוסייה ש אינם מתוכננים כראוי או שאין לפרנסיהם תקציב מספיק , הצפיפות עלולה לפגוע ברמת החיים . האם יש רמת צפיפות אופטימלית ? האם יש סף עליון שמע ליו הצפיפות פוגעת ב איכות החיים ? התשובות לשאלות אלה אינן חד-משמעיות , אך כדאי לאפשר לתלמידים לחשוב עליהן ולבחון אילו גורמים יש להביא בחשבון כדי לנסות לענות עליהן . תרגיל סיכום : שימושי קרקע – התלבטות קשה בפעילות זו התלמידים נדרשים להשתמש בידע ש רכשו בפרק כדי להכריע בנוגע ל עתידו של שטח חול י בקצה העיר . מומלץ לחלק את התלמידים לקבוצות כאשר ב כל קבוצה מיוצגות כל העמדות . כדאי לעודד את התלמידים ל הוסיף נימוקים לאלו המופיעים בספר ול חזק את עמדתם . כמו כן , מומלץ להציע לתלמידים להביא דוגמאות אמתיות ממקרים דומים . לאחר מכן , על הקבוצה לגבש את דעתה כקבוצה . בשלב זה רצוי לכוון את התלמידים ל נסות לשלב בין כמה שימושי קרקע ה יכולים לדור בכפיפה אחת – מגמה רווחת ה יום בקרב המתכננים ( לדוגמה , אזור תעשייה ביום

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר