עמוד:43

נושאים מרכזיים שמומלץ להדגיש בלימוד הפרק א . מקורות המים הטבעיים הם המים עי ליים ( המים שזורמים מעל פני השטח ) ומי ה תהום ( המים שנאגרים וזורמים מתחת לפני השטח . ( הסרטוט של מחזור המים המופיע בספר בעמוד 49 מדגים את דרכם של המים ממשקעים למים הזורמים על פני הקרקע ומתחתיה . מקורות המים הללו הם גם תבחין לחלוקת הארץ לאזורים . ב . מים עיליים נחלקים לפי כיוון זרימת הנחלים ו אגני היקוות שהנחלים יוצרים , ומי תהום נחלקים לפי אקוות ( אקוויפרים . ( החלוקה הז את קצת קשה ל הבנה וכדאי להבהיר אותה . לשם כך מומלץ להקרין בכיתה שלוש מפות : . 1 מפת הנחלים – המים העיליים זורמים בעיקר יבאפ קי הנחלים . חלק מהנחלים זורמים מערבה לים התיכון , וחלק מזרחה – לכינרת , לירדן לו ים המלח ( מיעוטם זורמים למפרץ אילת . ( קו פרשת המים – הקו הכחול במפה , העובר לאורך ש יאי ההרים והרכסים , מסמן את ההפרדה בין הנחלים הזורמים לכיוונים השונים . החלוקה הזו מציגה שלושה כיווני זרימה לנחלי ישראל . . 2 אגני היקוות – כל השטח שהמים נקווים ממנו ונאספים אל אפיק הנחל נקרא אגן היקוות . תחילה כדאי להראות על המפה את אגן ה היקוות של נחל אחד , ואחר כך להסביר שכאשר מצרפים את שטחיהם של כל אגני הה יק וות של הנחלים הזורמים לאותו כיוון , נראה שישראל נחלקת ל שלושה אגני ה יקוות ראשיים - מערבי , מזרחי , דרומי . . 3 מפת אקוות – המפה מראה את שתי האקוות הראשיות בישראל . כדאי להדגיש ל תלמידים שהמפה מצ יגה תופעה שקיימת מתחת לפני השטח . ב קשו מהתלמידים לצפות בסרטונים הבאים : . 1 סרטון ב נושא המים העיליים ; . 2 סרטון ה מבהיר את נושא מי התהום .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר