עמוד:5

א . בתחום הידע . 1 מגוון היבטים המדגישים את הרב- תחומיות של מקצוע הגאוגרפיה ואת החשיבות של הבנת הקשרים בין התחומים ושל יחסי הגומלין ביניהם : התכנית מתמקדת בעיקרו ן חשוב של הגאוגרפיה – ניתוח קשרים וזיקות גומלין בין תופעות ובין תהליכים המתרחשים במרחב . זיקות הגומלין נבחנות בין גורמים פיזיים , בין גורמים אנושיים לגורמים פיזיים , ובין גורמים אנושיים ו בין עצמם . למשל , בפרק העוסק בנגב נבחנים יחסי הגומלין בין האדם למדבר ו ביטוייהם בשלושה ענפי כלכלה : חקלאות , תעשייה ותיירות . כמו כן נבחנת פריסת האוכלוסייה בנגב ובערבה . ניתוח הקשרים וזיקות הגומלין בין התחומים והתופעות נערך ב עזרת מגוון אמצעים : טקסטים , טבלאות , ואמצעים חזותיים כמו מפות , דיאגרמות ו תמונות . הידע וההבנה שירכוש הלומד בגישה המדגישה את זיקות הגומלין בין התופעות , ייתנו לו כלים להבנת הסביבה המורכבת שהוא חי בה וכלים להבנה של אזורים אחרים בעולם ; . 2 הספר מחולק לשני חלקים עיקריים , לפי הנושאים המרכזיים בהכרת הארץ : החלק הראשון הוא בגישה הנושאית ( גאוגרפיה נושאית ) , ובו בוחנים את המרחב של כל ישראל לפי נושאים ( תבחינים : ( המבנה הפיזי , האקלים , המים , ה אוכלוסייה ויישובים וכלכלה . ה חלק השני בנוי על פי גישה רגיונלית ( גאוגרפיה רגיונלית ) , ו בו מנותחים אזורי הארץ באמצעות הכלים והמידע שנרכשו בחלק הראשון . הדגש ב חלק זה הוא על סוגיות מרכזיות ואקטואליות הקשורות בתעסוקה , ב איכות סביבה ועוד ; . 3 ה תהליכים המוסברים בספר מלווים בדוגמאות ובחקרי מקרה ( דוגמאות קונקרטיות של מקרים פרטיים ) כדי להמחיש את התופעות המתוארות . למשל , ב חלק העוסק במי תהום ובהעשרה של מי תהום מובא תיאור של נחל ש קמה ו של המפעל ל החדרת מי התהום , בפרק העוסק בפארקי תעשייה בגליל מובא רי איון עם מנכ"ל של פארק תעשייה , ובפרק העוסק ביזמות נשים בחברה הבדווית מוצג מקרה פרטי של אישה יזמת . רציונל : עקרונות ומטרות הספר מושתת על עקרונות המקצוע ועל התכנים , המיומנויות והערכים ה מתבטאים בתכנית הלימודים של מקצוע הגאוגרפיה . בלמידה יתבקשו התלמידים להסביר את הגורמים לתופעות , לנתח את השלכותיהן , ליישם את המידע שלמדו על מידע חדש ולנקוט עמדה מנומקת . כל זאת לצד טיפוח ערכים כמו רגישות לשונה , אכפתיות ומעורבות פעילה של הלומד במתרחש בסביבתו .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר