עמוד:114

המילה הבה , שהיא מילת זירוז ועידוד הן בלשון התנ"ך והן בלשון ימינו , היא בעצם צורת ציווי ארוכה של השורש י-ה-ב , שפירושו הבסיסי הוא לתת . צורת הציווי הרגילה של פועל זה היא הב , ופירושה תן . הדובר המעודד את עצמו ואת שומעיו אומר כביכול : תן / תנו אפשרות לעשות מעשה . צורות הציווי הארוכות מופיעות בתנ"ך בצד צורות הציווי הרגילות , ושתיהן הן אמצעי לזירוז , עידוד , בקשה והוראה . גם לצורת הציווי הארוכה , כמו לצורת העתיד הארוכה , נוספת מוספית ה – ה' שלפניה צליל קמץ . השמטת מוספית זו יוצרת את צורת הציווי הרגילה . . 3 הפכו כל צורת ציווי ארוכה בפסוקים התנ"כיים ( הצורות המודגשות למעלה ) לצורת ציווי רגילה . השמטת מוספית ה תיצור את הצורה הרגילה . לדוגמה : לכה > ל ךְ . צורות פועל ארוכות בשירי ילדים האם הצורות המיוחדות שעסקתם בהן כאן הן צורות עתיקות שעבר זמנן ? בשירי ילדים ידועים , יש שפע של צורות עתיד וציווי ארוכות . מי לא מכיר את שיר הפעוטות "עוגה עוגה" שכתב אהרן אשמן ? השיר מעודד את הילדים להסתובב במעגל : ע וּ גה ע וּ גה ע וּ גה במעגל נח וּ גה נס תּוֹ בבה כל היום עד אשר נמצא מקום לשבת לקום לשבת לקום לשבת לקום לשבת ולקום . בשיר זה שלוש מילים נרדפות שמשמעותן להסתובב : לע וּ ג ( שורש , ( ע-ו-ג לח וּ ג ( שורש ח-ו-ג ) ולהסתובב ( שורש . ( ס-ב-ב ע וּ גה – צורת ציווי ארוכה . פירושה : אנא הסתובב . נח וּ גה – צורת עתיד ארוכה . פירושה : בואו נסתובב . נסתובבה – צורת עתיד ארוכה , גם היא קריאת עידוד להסתובב במעגל . . 4 א . הפכו את הצורות הארוכות בשיר לצורות עתיד רגיל . ב . היכנסו לפעילות המתוקשבת וקראו על עוד צורות עתיד ארוכות בשירי ילדים .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר