עמוד:יג

הקשר לתכנית הלימודים על פי תכנית הלימודים יוקדשו לפרק זה 6 שעות . רעיונות והדגשים כאשר גופים בעלי טמפרטורה שונה נמצאים במגע , עוברת אנרגיה ( חום ) מהגוף בעל הטמפרטורה הגבוהה לגוף בעל הטמפרטורה הנמוכה . תהליך זה יימשך עד למצב יציב שבו הטמפרטורה של הגופים תהיה שווה . מעברי חום בין גופים יכולים להתרחש בדרכים שונות : הסעה , הולכה וקרינה . ציוני דרך חום חום סגולי כתכונה של חומר שמשמעותה תוספת החום הדרושה להעלאת הטמפרטורה של ק"ג 1 חומר במעלה אחת . — תופעות לדוגמה : התחממות סיר מלא במים לעומת התחממות סיר ריק , על אותה להבה , חימום סיר עם שמן לעומת חימום סיר עם מים באותה מסה , על אותה להבה . — יחידת החום הסגולי : ג'ול לק"ג למעלה — תוספת ( או פחת ) החום הדרושה לשינוי הטמפרטורה של מסה נתונה : שינוי טמפרטורה x מסה x חום סגולי = חום Eq = T mc חום כמוס כתכונה של חומר שמשמעותה כמות האנרגיה הדרושה לשינוי מצב הצבירה של ק"ג 1 חומר — חום כמוס של היתוך — חום כמוס של רתיחה — תופעות לדוגמה : חימום מים בזמן רתיחה ללא עלייה בטמפרטורה — יחידת החום הכמוס : ג'ול לקילוגרם — הנוסחה : ( הרחבה ) מסה x חום כמוס = כמות החום הנדרשת לשינוי מצב הצבירה חום במערכות טכנולוגיות להמרת אנרגיה — לדוגמה : קומקום חשמלי , מערכת מיזוג , מקרר , מנוע שריפה חיצונית , מנוע שריפה פנימית מטרות הלימוד . 1 התלמידים יבדילו בין חום לבין טמפרטורה . . 2 התלמידים יתארו את המעבר של חום מגוף שהטמפרטורה שלו גבוהה לגוף שהטמפרטורה שלו נמוכה יותר . . 3 התלמידים יציינו את החום הסגולי ואת החום הכמוס כתכונות המאפיינת את סוג החומר . . 4 התלמידים יכירו את המושג חום כמוס וייתנו דוגמאות של ניצול חום כמוס למטרות קירור או חימום . הבהרות מתודיות במהלך הלמידה וההוראה של פרק זה חשוב לשים לב לנקודות הבאות : . 1 חום וטמפרטורה - שני מושגים אלה משמשים אותנו בשפת היום–יום במשמעות שונה מהמשמעות המדעית שלהם . לכן יש קושי להחליף את ההגדרה המוכרת בהגדרה אחרת . חשוב לבדוק את התפיסות של התלמידים ולהיעזר בשתי תופעות הכתובות בפרק וממחישות את ההבדל בין חום וטמפרטורה : א . כאשר מספקים את אותה כמות של חום למסות שונות של חומר ( לדוגמה מים , ( הטמפרטורה של המסות השונות עולה במידה שונה . ב . כאשר מספקים חום לחומר הנמצא בטמפרטורת ההתכה או הרתיחה שלו , הטמפרטורה שלו אינה משתנה . כדי לטפל בתפיסה זו עשינו שימוש במושגים גוף חם וגוף קר תוך הדגשה שמדובר בתיאור הטמפרטורה של הגוף . . 2 ‘ חום' ו'קור' - חום הוא מושג פיזיקלי המתאר סוג של אנרגיה העוברת ממקום למקום . בשפת היום–יום קור הוא מושג המתאר תחושה בלבד , הנובעת מכך שהגוף שלנו מאבד חום כאשר הוא בא במגע עם גוף שהטמפרטורה שלו נמוכה יותר . כאשר אומרים שגוף מתקרר , הכוונה היא שחום עובר ממנו אל הסביבה ולכן הביטויים “ קור יוצא" או “ קור נכנס" שגויים . הפרק מדגיש שבתופעות של התחממות וגם בתופעות של “ התקררות" כאחד , ההתרחשות היא מעבר של חום מהגוף בעל הטמפרטורה הגבוהה לגוף בעל הטמפרטורה הנמוכה . חשוב לדון בשפת היום–יום ובשפת המדע ולהשוות ביניהן באמצעות מתן דוגמאות .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר