עמוד:ח

מטרות הלימוד . 1 התלמידים יציינו שאנרגיית הגובה תלויה במשקל של הגוף ובגובה של הגוף מעל למשטח ייחוס . . 2 התלמידים יחשבו את אנרגיית הגובה כמכפלה של המשקל בגובה . . 3 התלמידים יסבירו שאנרגיית גובה יכולה לעבור המרה לאנרגיית תנועה ולסוגי אנרגיות נוספות , ולהיפך . . 4 התלמידים יתארו את הדרכים לניצול אנרגיית הגובה לצרכינו , למשל להפקת חשמל בתחנה הידרואלקטרית . הבהרות מתודיות במהלך הלמידה וההוראה של פרק זה חשוב לשים לב לנקודות הבאות : . 1 אנרגיית הגובה תלויה בגובה ובמשקל - מומלץ לבדוק את הידע הקודם של התלמידים באמצעות השאלה : מי הגורמים המשפיעים על אנרגיית הגובה ? הניסויים לבדיקת הגורמים המשפיעים על אנרגיית הגובה , והדמיית המטוטלת בהמשך הפרק , מסייעים לשרש את התפיסה שלפיה אנרגיית הגובה תלויה רק בגובה . . 2 גודלה של אנרגיית הגובה נקבע על פי משטח הייחוס - תלמידים רבים חושבים שגודלה של אנרגיית הגובה הוא מוחלט , אך למעשה ערך זה נקבע בהתייחס למשטח הייחוס . למשל , אמירה כמו “ אנרגיית הגובה של גוף היא ג' 100 ול" היא חסרת משמעות כל עוד אין מציינים במפורש את משטח הייחוס . הגודל של אנרגיית הגובה של גוף הנמצא בגובה כלשהו במרחב מתאר את השינוי באנרגיית הגובה שלו ( בערך המוחלט ) כאשר הוא עובר מהנקודה שבה הוא נמצא אל נקודה במשטח הייחוס . . 3 מסה ומשקל - בשפת היום–יום קיים בלבול בין המושגים ‘ מסה' ו'משקל' במובן המדעי שלהם . הפרק עוסק בקשר בין שני המושגים , מסה ומשקל , ובהבדל ביניהם . חשוב להדגיש את ההשפעה של המשקל ( ולא של המסה ) על אנרגיית הגובה , ולהיעזר בהדמיה ‘ מסה ומשקל' שבה התלמידים מודדים את המסה ואת המשקל של גופים שונים על כוכבי לכת שונים . הערה כללית - במקומות שבהם התלמידים מתבקשים להכין תרשימי זרימה , כתבנו למורים תשובות מילוליות ( בגלל היעדר מקום . ( על התלמידים לשרטט שם תרשימים מלאים . פעילויות מתוקשבות הפעילויות המתוקשבות בפרק זה מתבצעות באתר הילקוט הדיגיטלי לחט - "ב מדע וטכנולוגיה : www . ebaghigh . cet . ac . il . 1 מסה ומשקל הדמיה המאפשרת לתלמידים להתנסות במדידת מסה באמצעות מאזני כפות ובמדידת משקל באמצעות מאזני קפיץ של החפצים השונים . כמו כן התלמידים מתנסים במדידות אלה כאשר “ עוברים" מכדור–הארץ אל הירח , אל צדק או אל מאדים . . 2 משקל , גובה ומטוטלת בתנועה הדמיה של מטוטלת בתנועה . ניתן לבחור את משקל המטוטלת ואת גובהה ההתחלתי ולבדוק באמצעות גרף דינמי את השפעת משתנים אלו על אנרגיית הגובה שלה , על אנרגיית התנועה שלה ועל החום המשתחרר ממנה במהלך תנועתה בסביבה עם חיכוך . פרק : 3 אנרגיית תנועה וניצולה פרק זה דן במושג אנרגיית תנועה וניצולה . הפרק עוסק בקשר בין אנרגיית התנועה של גוף לבין המסה והמהירות שלו , הבא לידי ביטוי בנוסחה : אנרגיית תנועה ג' ) ול ) = ריבוע המהירות ( מטרים לשנייה x ( מסה ק"ג ) ) ½ x בפרק זה לומדים על ההשפעות של המסה ושל המהירות על אנרגיית התנועה של גופים , ומכירים את היישומים הטכנולוגיים ואת השימוש באנרגיית התנועה לתועלת האדם , למשל בכלי תחבורה שונים . דגש מיוחד ניתן להבנת הגורמים הקשורים לאנרגיית התנועה של מכוניות על הכביש ולמושגים מרחק תגובה , מרחק בלימה ומרחק עצירה , במטרה לעודד התנהגות נכונה בדרכים ( של הולכי רגל , של הרוכבים באופניים ושל הנוהגים בכלי רכב אחרים ) ולמנוע תאונות דרכים .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר