עמוד:יב

. 3 עוצמת הזרם החשמלי זהה בכל חלקי המעגל החשמלי המחובר בטור - תלמידים רבים סבורים שמכשירים חשמליים צורכים חלק מהזרם שעובר דרכם ומחלישים את עוצמת הזרם שעובר דרכם , כך שעוצמת הזרם “ לפני" המכשיר גדולה יותר מעוצמתו “ אחרי" המכשיר . חשוב מאוד לבדוק את תפיסות התלמידים , במיוחד בניסויים שמטרתם לעמוד על הקשר בין עוצמת הזרם לבין המתח וההתנגדות , וכן כאשר דנים במעגלים טוריים . מומלץ שהתלמידים יתנסו במעבדת בית הספר במו ידיהם בבנייה של מעגלים ובמדידה של עוצמת הזרם במקומות שונים במעגלים הטוריים , וגם יתנסו במעבדת החשמל הווירטואלית . . 4 כאשר מוסיפים רכיב חשמלי במעגל טורי , עוצמת הזרם במעגל קטנה - אך היא תמשיך להיות זהה בנקודות השונות במעגל . תלמידים נוטים לחשוב כי הוספת רכיב חשמלי למעגל מקטינה את עוצמת הזרם אחריו . בעזרת מדידות ניתן לשרש תפיסה זו . . 5 במעגל מקבילי עוצמת הזרם הראשי שווה לסכום עוצמות הזרם בענפים השונים - תלמידים חושבים שעוצמת הזרם בנקודת השונות במעגל המקבילי זהה ( כלומר , שעוצמת הזרם הראשי שווה לעוצמת הזרם בכל אחד מהענפים . ( בעזרת מדידות ניתן לשרש תפיסה זו . . 6 במעגל מקבילי עוצמת הזרם בכל ענף תלויה בהתנגדות בו ובמתח המקור - תלמידים חושבים שככל שהענף רחוק יותר מספק המתח , כך עוצמת הזרם בו קטנה יותר . בעזרת מדידות ניתן לשרש תפיסה זו . . 7 מקור חשמלי מספק מתח קבוע - תלמידים מחזיקים בתפיסה שלפיה מקור חשמלי ( סוללה ) מספק אותה עוצמת זרם לכל מעגל חשמלי שאליו מחברים אותו , בלי קשר לרכיבי המעגל . כידוע , המתח של המקור מתאר את גודל ה"דחיפה" של האלקטרונים החופשיים בתילים , ולכן הוא מספק תמיד את אותו מתח ( אותה דחיפה . ( אולם עוצמת הזרם החשמלי מושפעת לא רק ממתח המקור אלא גם מההתנגדות השקולה במעגל . פעילויות מתוקשבות הפעילויות המתוקשבות בפרק זה מתבצעות באתר הילקוט הדיגיטלי לחט - "ב מדע וטכנולוגיה : www . ebaghigh . cet . ac . il . 1 מעבדת חשמל בהדמיה זו התלמידים מתנסים בבנייה של מעגלים חשמליים ובבדיקה של הקשרים בין הגורמים השונים במעגלים טוריים ומקביליים : הקשר בין המתח של הסוללה לבין סכום המתחים שעל כל אחד מהרכיבים החשמליים המחוברים במעגלים ; ההשפעה של הוספת רכיבים למעגלים על עוצמות הזרם החשמלי ועל המתח שעל כל אחד מהרכיבים שכבר מחוברים במעגל . . 2 חוק אוהם בהדמיה זו התלמידים יכולים לחקור את הקשרים בין שלושה גורמים : עוצמת הזרם שעובר דרך נגד , המתח עליו והתנגדותו . פרק : 5 חום ומערכות להמרתו פרק זה מעמיק את ההבנה של המושג ‘ חום , ' ודן בהבדל בינו לבין המושג ‘ טמפרטורה . ' החום מוצג כאנרגיה העוברת מגוף בטמפרטורה גבוהה יותר לגוף בטמפרטורה נמוכה יותר , וטמפרטורה כמדד לאנרגיית התנועה הממוצעת של החלקיקים בחומר . התלמידים חוקרים את השפעת כמות החום שגוף פולט או קולט על השינוי בטמפרטורה שלו ועל הקשר בין כמות החום לבין מסת הגוף וסוג החומר שהגוף עשוי ממנו ( כאשר השינוי בטמפרטורה נשאר קבוע . ( הם לומדים לחשב את כמות החום באמצעות הנוסחה : E = m . c . T הפרק עוסק בחום הכמוס הבא לידי ביטוי כאשר חומרים שונים עוברים ממצב צבירה אחד לאחר , ובשימושים ובהשלכות של החום הכמוס על מערכות טבעיות ( כמו מנגנון ההזעה ) ועל מערכות טכנולוגיות ( כמו המזגן והמקרר . (

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר