עמוד:8

בחלקו השני של הפרק עוסקים בכל קבוצת עמודים בכפולות של מספר מסוים . כדי לעזור לתלמידים לזכור את הכפולות – אנחנו משתמשים לפעמים בדימוי מאפיין לכל כפולה , לדוגמה : אחד הדימויים לכפולות של 4 הוא רגליים של כלב , ולפיכך כדי לדעת כמה הם 3 × 4 אפשר להיעזר בדימוי של מספר הרגליים של 3 כלבים . בפרק נלמדים סוגי התרגילים האלה : כפל ב 1 - וכפל ב – 0 - מעמוד 50 כפל ב – 5 - מעמוד 59 כפל ב – 10 - מעמוד 63 כפל ב – 2 - מעמוד 69 כפל ב – 4 - מעמוד 74 כפל ב – 3 - מעמוד 79 כפל ב – 6 - מעמוד 82 יש חשיבות גדולה לידיעת לוח הכפל בעל - פה . תלמידים שאינם יודעים לפתור בעל - פה את התרגילים מלוח הכפל יתקשו בעתיד בלימוד נושאים שבהם נחוץ לפתור תרגילי כפל ( כמו כפל מאונך , פתרון בעיות והרחבת שברים ) – הם יתקדמו לאט ויחושו חוסר ביטחון . יש כמה דרכים שעוזרות בלימוד עובדות לוח הכפל , ובפרק הנוכחי אנו משלבים שיטות שונות . אחד הכלים שאנו נעזרים בו הוא שימוש בסדרות ( הרחבה על כך בהמשך : ( לימוד לוח הכפל בסדר מסוים לפי הכפולות . למשל , אם התלמידים מכירים היטב את הסדרה של דילוגי חמש ( 0 , 5 , 10 , 15 ... ) ולומדים במקביל את הכפולות של , 5 ידע זה מסייע להם בשני אופנים : ראשית , הם יודעים שכפולה של 5 נמצאת בתוך הסדרה הנלמדת , ושנית , הם יכולים להיעזר בתרגיל שהם כבר יודעים כדי לפתור תרגיל שהם אינם יודעים . לדוגמה , כדי לפתור את התרגיל 5 × 6 אפשר להיעזר בפתרון התרגיל 5 × 5 ואז לחפש את המספר הבא אחריו בסדרה . בלימוד הסדרות אפשר להיעזר בדימוי מוחשי : כפל ב 5 - יזכיר לתלמידים כפות ידיים , כפל ב 3 - יזכיר להם גלגלים של תלת - אופן ועוד . פעילויות מומלצות - סדרות מומלץ מאד לעסוק בסדרות מספרים בדילוגים שווים . למידת סדרות כאלה תומכת בפיתוח תובנת המספר ועוזרת לשינון עובדות הכפל . הנה כמה הצעות לפעילויות : . 1 התלמידים מדקלמים בקול את הסדרה – ילד אחד מתחיל , ילד אחר ממשיך וכן הלאה . . 2 מציגים לפני התלמידים ( אפשר על הלוח ) שני מספרים עוקבים מתוך סדרה , לדוגמה , 20 , 15 ושואלים מאיזו סדרה הם לקוחים ומה גודל הדילוג בסדרה . . 3 נותנים לתלמידים דפי עבודה שבהם סדרות חלקיות , לדוגמה : 0 , ___ , ___ , 15 , 20 ומבקשים להשלים אותן ( כשהמספר הראשון חסר , הפעילות קשה יותר . ( . 4 מציגים לפני התלמידים מספר אחד ( לדוגמה ( 18 ושואלים אותם מאיזו סדרה המספר לקוח ואם יש אפשרויות נוספות . זו פעילות אתגרית אך מומלצת . . 5 מציגים שני מספרים מתוך סדרה ומבקשים מהתלמידים להשלים את הסדרה בכמה דרכים , לדוגמה : 0 ,...., 24 ( אפשר להשלים סדרה של דילוגי 4 , 3 , 2 ועוד . ( גם זו פעילות אתגרית .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר