עמוד:6

אבזרים חשוב מאד ללוות את העבודה בחוברת בעצמים . צריך שיהיו עצמים לייצוג החיפושיות ( הקבוצות ) ועצמים לייצוג הכתמים שעל החיפושיות ( העצמים בכל קבוצה . ( ייצוג החיפושיות : אנו מציעים להשתמש בפתקיות ריבועיות בדומה לאלה : ייצוג הכתמים : אנו מציעים להשתמש ביחידות הריבועיות הקטנות ממארז האבזרים . את התרגיל 4 × 3 אפשר לייצג בעצמים כך : או כך : הערה : בהמשך יוכלו התלמידים לייצג באמצעות הפתקיות והריבועים כל סיטואציה אחרת של קבוצות שוות . סיפור מסגרת : רכבות של ארגזים ייצוג נוסף של מצבי כפל המופיע במהלך הפרק הוא של ארגזים על קרונות רכבת – על כל קרון יש אותו מספר ארגזים . בייצוג זה מספר הקרונות ברכבת מייצג את מספר הקבוצות , ומספר הארגזים שעל כל קרון מייצג את מספר האיברים בכל קבוצה . מטרתו העיקרית של ייצוג זה היא להקל את המעבר למלבן כפל , המהווה ייצוג נוסף לתרגילי כפל . . 5 את האר גּ זים שׁבּ ר כּ בת ה זּ את אפ שׁ ר לס דּ ר בּ צ וּ רת מל בּ ן . כּךְ : א וֹ כּךְ : שימו לב , אין הבדל בין שני המלבנים שהתקבלו משני הסידורים ; למעשה הם מלבן אחד במנח שונה ומתאימים לו שני התרגילים : . 4 × 6 = 24 - ו 6 × 4 = 24 במלבן כפל מתאים להראות שב x - קבוצות שבכל אחת מהן y איברים יש אותו מספר איברים בסך הכול כמו ב y - קבוצות שבכל אחת מהן x איברים . בשני המקרים מתאים אותו התרגיל ; לפיכך המלבן מהווה הקדמה לנושא של שני מצבי כפל לאותו תרגיל , שיפורט בהמשך המדריך .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר