עמוד:4

מבוא לפרק מטרת הפרק חיבור וחיסור עד 20 היא להביא את התלמידים לידי שליטה בעל - פה בתרגילי חיבור וחיסור עד , 20 כשהדגש הוא על תרגילים שיש בהם המרה ( שני החלקים קטנים מ 10 - והשלם גדול מ . ( 10 - פרק זה הוא המשך של הפרק חיבור וחיסור עד - 20 חלק ב שנלמד בכיתה א . תלמידים שעדיין זקוקים לדסקיות על פסים או ל"ציור בקיצור" ( שבהם נעזרו בכיתה א ) יכולים להיעזר בהם . הדרכה מפורטת על אופן העבודה בדסקיות על פסים אפשר למצוא במדריך לפרק חיבור וחיסור עד - 20 חלק ב , מדריך , 3 כיתה א . התרגילים בפרק זה מדורגים כך : תרגילים שאחד החלקים בהם הוא , 5 תרגילים ששני החלקים בהם שווים , תרגילים שאחד החלקים בהם הוא 9 וכל שאר התרגילים . נוסף לפתרון תרגילים , הפרק כולל יחידה העוסקת בפתרון משוואות . במהלך הפרק מוצגים מצבי חיבור וחיסור באמצעות ציורים של ערוגות פרחים הדומות במבנה שלהן לפסים שבהם השתמשו התלמידים בכיתה א : כל ערוגה בנויה משתי שורות של , 10 וכל שורה מחולקת לשתי קבוצות של . 5 התלמידים מוזמנים להיעזר בציור כמויות שונות על הערוגה בפתרון התרגילים . אולם תלמידים שיודעים לפתור תרגילים מסוימים בעל - פה , אינם חייבים להיעזר בציור . בכיתה ב המטרה היא לחזק את זכירת העובדות בעל - פה , ולכן יש להרבות בתרגול . כדאי לגוון את אופן התרגול גם באמצעות משחקים ופעילויות אינטראקטיביות . ראו הצעות למשחקים בהמשך . על פי המלצות תכנית הלימודים יש להקדיש כ 8 - שעות לפרק זה . הצעות למשחקי תרגול בעזרת כרטיסי תרגילים : ( כרטיסים לגזירה ולוחות משחק מצורפים בנספחים שבסוף המדריך ( . . 1 שלישיות מספרים ( שני משתתפים ) במשחק זה עוסקים בצד של הכרטיסים שבו המספרים ( ולא בצד של התרגילים . ( כל תלמיד לוקח באקראי 8 כרטיסים ומנסה למצוא בהם שלישיות של מספרים שאפשר ליצור מהן תרגיל ותוצאה , כלומר שלישיות של שלם וחלקים . מי שהרכיב יותר שלישיות זוכה בנקודה . המנצח : אפשרות א - מי שמקבל ראשון 5 נקודות . אפשרות ב - מי שמקבל יותר נקודות בתום מספר מהלכים שנקבע מראש . . 2 שלישיות תרגילים ( שני משתתפים ) משחקים כמו במשחק , 1 אלא שכאן עוסקים בצד של הכרטיסים שבו התרגילים ויוצרים שלישיות של תרגילים המתאימים לאותה שלישייה של שלם וחלקים .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר