עמוד:16

במליאה מסבירים לתלמידים שסגנון של סיפור נוצר משילוב של כמה אמצעים , ושעכשיו נקרא קטעים מתוך הפרק הראשון כדי לנסות ולזהות אמצעים בולטים שיוצרים את הסגנון המיוחד של שלום עליכם . בזוגות מחפשים בפרק הומור , הגזמות ופנייה ישירה אל הקוראים ( מוצע לחפש כל אמצעי בנפרד . ( דוגמה להומור : "אבא משפר לי את מצב-הרוח בכמה סטירות-לחי" ( כדאי לנסות לברר מה מצחיק בדוגמה הזאת . ( במליאה כותבים על הלוח את הדוגמאות שאספו הזוגות לגבי אמצעי יחיד - ההומור . דנים : מדוע זה מצחיק ? איך זה משפיע על הקריאה שלי ? ( או , בניסוח שונה : מדוע הסופר בחר לשלב כאן הומור , האם ההומור עוזר להתמודד עם הקשיים של המספר (? מומלץ להדגיש את הניגוד בין המצבים הקשים שהמספר נתון בהם לבין התיאור ההומוריסטי שלהם , ואז לשאול מדוע בחר הסופר בהומור במצבים האלה . ( המציאות שהמספר מתאר בסיפור אינה קלה מבחינה רגשית , וההומור מאפשר לו ( ולקוראים ) להתמודד אתה תוך כדי העלאת חיוך ( . עורכים פעולה דומה לגבי אמצעי נוסף - פנייה אל הקוראים . דנים בשאלה : מדוע הסופר בוחר בפנייה כזו אל הקוראים ? מה הוא מנסה להשיג ? ( הפנייה אל הקוראים משיגה תחושה של קשר בלתי אמצעי כמעט של היוצר עם הקורא , ומעצימה את האותנטיות של הסיפור ( . אפשר להדגים אמצעים נוספים ( עירוב משלבים , חזרות , ( לפי בחירת המורה . משוחחים : בפרק שקראנו עכשיו ראינו שילוב של אמצעים אחדים . האם השימוש באמצעים כמו הומור , הגזמות , פנייה ישירה לקוראים גרם לכם ליהנות יותר מן הקריאה ? מסכמים את המהלך : המכלול של האמצעים יוצר יחד את האופי הייחודי של הכתיבה , הוא הסגנון של היוצר . דיון פרשני בהמשך מוצעים שלושה נושאים לדיון בשילוב של פעילות במליאה ובקבוצות . מומלץ לבחור נושא אחד מבין השלושה לדיון בקבוצות , ואחר - לדיון במליאה . הבחירה תיעשה על פי שיקול הדעת של המורה .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית

ישראל. משרד החינוך


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר