|
עמוד:2
מ בוא הסיפור "האולר" נכתב ביידיש בשנת 1886 על ידי שלום עליכם . הוא תורגם לראשונה לעברית על ידי ח"נ ביאליק . הסיפור משלב אפיזודה מקומית , שמתרחשת בבית יהודי בעיירה במזרח אירופה לפני 130-כ שנה , עם פן אוניברסלי - מאבק פנימי של ילד שמתפתה לגנוב משהו שהוא חומד . הסיפור מעוגן בעולם יהודי מאוד , ייחודי מאוד , ועם זאת , זהו סיפור אנושי שאפשר למצוא כמותו בכל חברה ובכל זמן . הסיפור הוא ריאליסטי , כלומר האירועים המסופרים בו היו יכולים לקרות במציאות . כל אירוע ברצף העלילה נסמך על היגיון סיבתי המובן לקורא . שלום עליכם אינו נוזף בילד שגנב את האולר ; הוא משאיר אותו ואת הקוראים עם הקונפליקט הפנימי הבלתי פתור , עם הייסורים , עם רגשות האשמה וגם עם התענוג העילאי שבבעלות על ה"אוצר , " הלא הוא האולר . המספר משתף את הקוראים במה שעבר עליו , ולא חוסך מהם את כל מנעד הרגשות שלו , החל מהכמיהה לאולר " ) כנראה , נגזר עלי מן השמיים שכל שנות ילדותי אתייסר בעבור אולרים ( " דרך ההתייחסות אל האולר כאל "ידיד אמת , " ועד החשש שסופו להגיע לגיהינום , כאחד הגנבים והשקרנים . הוא אינו מייפה את המציאות " ) גנב הוא גנב , ( " אבל מאפשר לנו להבין כיצד הוא נקלע למצב שבו לא הצליח לעמוד בפיתוי , לקח את האולר ולא החזירו לבעליו . שלום עליכם עוטף את האירועים , שחלקם לא קלים , בהומור שיוצר אווירה נוחה , רחוקה מכובד הראש והחומרה שהיינו מצפים להם . לדוגמה : "אני מתחיל לבכות בקול . אבא משפר לי את מצב-הרוח בכמה סטירות לחי " ... הסופר שלום עליכם הסופר שלום עליכם ( שם העט של שלום רבינוביץ ( ' נולד באוקראינה בשנת . 1859 כתב בעיקר ביידיש ונחשב לגדול ההומוריסטים היהודיים . כבר בילדותו אהב להצחיק את חבריו ב"חדר" שלמד בו . יצירתו הספרותית הראשונה הייתה "אוצר הלשון של האם החורגת , " ובה כינס את הקללות ששמע מאמו החורגת . בנעוריו קרא את הספר " רובינזון קרוזו" ובהשפעתו כתב סיפור בשם "רובינזון היהודי . " על הסיפור הראשון מפרי עטו , "שתי אבנים , " חתם בשמו האמתי , אבל מאז והלאה חתם על יצירותיו בשם הספרותי שבחר לעצמו : שלום עליכם . מגיל צעיר פרסם מאמרים , סיפורים , מחזות ופיליטונים ( מאמרים קצרים על נושאים חברתיים , ספרותיים או פילוסופיים , הכתובים בלשון שווה לכל נפש ולעתים ברוח הומוריסטית , ( חלקם ברוסית ובעברית ומרביתם ביידיש . בסגנון מיוחד ששילב חמלה וביקורת כתב סיפורים על חיי היהודים
|
|