עמוד:90

. 2 הופכים דסקיות בהתאם לתוצאת התרגיל כל ילד בונה שלם גדול מ 10 - בדסקיות כחולות על פסים והופך חלק מהדסקיות לצדן הכתום כך שהחלק שנשאר בצבע כחול יהיה קטן מ . 10 - כדאי לדון באפשרויות השונות . ( גם כאן ייתכן שיהיו תלמידים שיגיעו להכללות בדבר הקשר בין השלם והחלק שאותו הופכים לכתום לבין החלק שנשאר כחול ( . כל ילד בונה שלם גדול מ 10 - בדסקיות כחולות על פסים והופך חלק מהדסקיות לצדן הכתום כך שהחלק שנשאר בצבע כחול יהיה גדול מ . 10 - כדאי לדון באפשרויות השונות . ( גם כאן ייתכן שיהיו תלמידים שיגיעו להכללות בדבר הקשר בין השלם והחלק שאותו הופכים לכתום לבין החלק שנשאר כחול ( . בפעילות 23 ) עמוד ) 125 יש תרגילים עם ' שבירת עשרת' שלא נלמדו כאן , אולם אין צורך לפתור אותם כדי להחליט אם התוצאה גדולה מ 10 - או קטנה מ . 10 - ( אם יהיו תלמידים שלא יצליחו להחליט ללא חישוב , הם יצליחו לפתור את התרגילים האלה בעזרת דסקיות על פסים או 'ציור בקיצור ( . ' שימו לב , גם אם התלמידים לא הגיעו להכללות , ניתן לדון על כל תרגיל . כמו כן , תלמידים מתקשים יכולים לבנות בעזרת דסקיות על פסים רק את המספר הראשון בתרגיל ולנסות ' לדמיין' את הוספת החלק האחר בתרגיל חיבור או את הפיכת החלק בתרגיל חיסור . עמודים 128-126 בדקו את עצמכם הפעילויות כאן מסכמות את הנלמד ביחידות א ו - ב ומיועדות לבדיקה עצמית . בפעילות 1 התלמידים נעזרים בייצוג המספר 17 על פסים . בפעילות 3 כדאי לעודד את התלמידים לנסות לפתור את התרגילים בלי להשתמש בדסקיות ( אפשר להשתמש ב'ציור בקיצור' או לפתור בעל - פה . ( פעילויות 4 - ו 2 משמשות גם בדיקה לפעילויות 3 - ו 1 ( בהתאמה ) וגם תזכורת לישר המספרים . שימו לב , בפעילות , 5 בשני הסעיפים האחרונים התלמידים צריכים להשלים את מחירו של אחד הכובעים ולא את הסכום של שניהם ( הסכום נתון . ( לדוגמה , מחיר הכובע האחר שקנתה גליה הוא 17 שקלים . יש לשער שבסעיפים האלה מקצת התלמידים ירשמו תרגילי חיבור ( לדוגמה אצל גליה : , ( 2 + 17 = 19 ומקצתם ירשמו תרגילי חיסור ( באותה הדוגמה : . ( 19 – 2 = 17 שתי האפשרויות נכונות .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר