עמוד:26

פעילות יוצא מן הכלל ) עמוד - ) 24 לדובונים בפעילויות ' יוצא מן הכלל' יש שלושה מאפיינים : צבע , סוג האף ( אף משולש , אף טרפז , אף מעוגל או בלי אף ) וסוג האוזניים ( מפוספסות או חלקות . ( לדובונים שבקבוצה הנתונה יש שני מאפיינים משותפים : יש להם אוזניים חלקות וצבע כחול . ( נוסף על כך יש להם פה ועיניים – אך אלה משותפים לכל הדובים ממילא ( . הדובון המתאים ביותר לקבוצה הוא הדובון הכחול בעל אף הטרפז , משום שיש לו כל המאפיינים המשותפים לקבוצה , הן צבע הן סוג אוזניים . אם תלמידים יציעו את הדובון הכחול בעל האף המשולש והאוזניים המפוספסות , יש להסביר להם שדובון זה מתאים פחות מהדובון המסומן , משום שיש לו תכונה אחת המשותפת לקבוצה - צבע , אך אין לו התכונה האחרת המאפיינת את הקבוצה – אוזניים חלקות . הצעה לפעילויות הרחבה כיתתיות ומעניינות עם משפחת הדובונים אפשר למצוא במדריך לספר , 1 עמודים . 96-93 בפעילות 9 אתגר ) עמוד ) 24 עוסקים בהשוואה בין מספרים תוך הדגשת התפקיד של כל ספרה במספר . בכל מספר נתונה ספרה , וצריך להשלים ספרה נוספת במשבצת הריקה . בשלב זה התלמידים עדיין אינם אמורים להכיר את המושגים ' ספרת עשרות' ו'ספרת יחידות , ' ואפשר לקרוא לספרות 'ספרה ראשונה' ו'ספרה שנייה' או 'ספרה ימנית' ו'ספרה שמאלית . ' בסעיף ג תלמידים מתקדמים יכולים להשלים מספרים גדולים מ . 20 - ואולם אם תלמיד משלים מספר גדול מ - 20 - חשוב לוודא שהוא יודע לקרוא את המספר שהשלים ומבין מה משמעותו . שאלות לדיון ולהרחבה : בסעיף א : איזו ספרה אי - אפשר להשלים במספר השמאלי ? ( 0 ) איזו בימני ? ( 9 ) בסעיף ב : כמה אפשרויות שונות יש ? , 10 ) כל הספרות מ 0 - עד , 9 אותה ספרה בשני הצדדים ) בסעיף ד : כמה אפשרויות שונות יש ? מדוע ? ( אפשרות אחת בלבד . המספרים צריכים להיות שווים , ולכן ספרת היחידות של המספר השמאלי צריכה להיות - 5 כמו במספר הימני , וספרת העשרות של המספר הימני צריכה להיות - 1 כמו במספר השמאלי ( .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר