עמוד:55

אפשר לשאול שאלות הבהרה נוספות : א . האם גורדון הוא סוציאליסט ? ב . האם תפיסתו של גורדון היא ריאלית או אוטופית ? באיזו מידה היא נובעת מצרכיה המדיניים של הציונות באותה תקופה ? ג . האם יש מקום לתפיסה זו היום ? להרחבת הנושא אפשר לצפות בהקלטה של ההצגה " אחרון הפועלים " מאת יהושע סובול . ההצגה ממחישה את הפנטזיה אל מול המציאות במשנתו של גורדון לאור השינויים המדיניים , החברתיים והכלכליים שהתחוללו מאז . מחלוקת על שאלת העבודה העברית הנושא יידון ( טרם קריאת הפרק ) באמצעות משחק תפקידים - ויכוח בין איכרים לפועלים על שאלת העבודה העברית . - התלמידים יאמתו את הנימוקים המשוערים שהעלו בוויכוח עם המידע בספר הלימוד . - לסיכום , ירוכזו הנימוקים על הלוח ויסווגו לסוגים : נימוקים אידאולוגיים , נימוקים פוליטיים , נימוקים כלכליים . התלמידים ישימו לב שרוב נימוקיהם של הפועלים הם אידאולוגיים ואילו אלה של האיכרים הם כלכליים - מעשיים . לסיכום ניתן לדון בשאלות : האם הוויכוח בנושא זה עדיין אקטואלי ? האם גם היום תלויה מדינת הלאום הציונית בעבודה עברית ? עולים מתימן משתלבים בכיבוש העבודה התלמידים יערכו כתב אשמה כלפי המתיישבים הוותיקים בכל הקשור ליחסם לעולים מתימן . ניתן להעלות שאלות לדיון : . 1 האם ניתן להצדיק יחס זה ? כיצד ניתן להסביר אותו ? האם הוא נבע מסיבות לאומיות , כלכליות , חברתיות , או תרבותיות ? . 2 מה היו ההבדלים האידאולוגיים והחברתיים בין הפועלים שבאו ממזרח אירופה לבין הפועלים שבאו מתימן ? ממושב פועלים להתיישבות שיתופית אפשר לפתוח את הנושא בשאלה המופיעה בסוף הפרק : האם ההתיישבות השיתופית הייתה פרי אידאולוגיה או כורח הנסיבות ? על שאלה זו ניתן לענות בקבוצות . קבוצה אחת תברר את השאלה על סמך המידע המופיע בספר ותפרט את שלבי התפתחות הרעיון מעין גנים , דרך החוות הלאומיות להקמת דגניה ומרחביה . הקבוצה השנייה תנתח את התעודה של יוסף בוסל ( עמ ' 111 בספר . (

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר