עמוד:41

› הקונגרס היה אספה לאומית , פרלמנט יהודי , שבה הגדירו היהודים את עצמם כאומה . סוג כזה של אספות לאומיות היה אמצעי מקובל במאה ה- 19 להגדרה עצמית לאומית . הקונגרס חיזק את התודעה לאומית - כצעד להקמת מדינת לאום . › הקונגרס נועד לרכישת אהדה בדעת הקהל לתנועה הלאומית היהודית , כחלק מתכניותיו המדיניות של הרצל לרכישת צ ' רטר . › הקונגרס נועד להעניק ליהודים הנרדפים והמושפלים תחושת כבוד וליכוד לאומי . › הקונגרס הפך את הציונות לתנועה פוליטית על ידי קביעת מוסדות פוליטיים דמוקרטיים קבועים , ארגונים ואמצעים כלכליים וקביעת סמלים לאומיים . › הקונגרס הכריז על מצע התנועה הציונית ועל מטרתה - תכנית בזל . - בהקשר לתכנית בזל מוצע לנתח את התעודה ( עמ ' 74 בספר ) ולשאול את התלמידים : האם זו תכנית להקמת מדינה ? מה חסר ? לאימות הערכותיהם יקראו התלמידים את ההסברים המופיעים בספר על תכנית בזל . יש להדגיש את ההבדל בין המונח הספרותי -רומנטי " בית מולדת " לבין המונח המדיני -משפטי " מדינה . " הערכת פעילותו של הרצל התלמידים יקראו את קטעי המחקר של אבינרי ( עמ ' 75 בספר ) ושל שמעוני , ואת התעודה של הרב מוהליבר , ויסבירו מדוע הציונות היא תנועה מודרנית . ( קטע ממחקרו של שמעוני והתעודה של הרב מוהליבר נמצאים במדור " לומדים היסטוריה " באתר תולדוט . ) יש להדגיש כי הרב מוהליבר מדבר אמנם על ההיבט הדתי של יישוב ארץ ישראל אך מדבריו עולה כי מצוות התורה כשלעצמן אין בהן כדי להפוך את היהודים לאומה . לשם כך יש צורך בפעילות מכוונת ליצירת תודעה חדשה . אצל גדעון שמעוני מודגש כי הישות היהודית שהייתה קיימת גם בעבר לובשת מאז הרצל אופי חדש : שאיפה להקמת מדינת לאום ריבונית . גם אצל אבינרי מודגש ההיבט של הפעילות המודרנית ( דיפלומטיה , שימוש בתקשורת ) שבלעדיה לא הייתה קמה ישות לאומית חדשה השואפת וזוכה להכרה בינלאומית . הציטוט של ח ' בן ישראל בשאלה 3 בסוף הפרק ( עמ ' 80 בספר ) מתאים לסיכום הנושא הזה . הצעה לדיון בנושא אחד מתוך נושאים לחזרה ולדיון ( עמ ' 80 בספר ) . 1 ההיסטוריון י ' גורני מע ריך את תנועת " חיבת ציון " וכותב : [ ... ] " ' חיבת ציון ' שנתקיימה כתנועה של יהודי מזרח אירופה בין השנים 1882 עד , 1897 עד שקמה ההסתדרות הציונית בראשותו של תיאודור הרצל , הייתה תנועה שכשלה , אבל רעיון שהצליח . " ( מראש פינה ודגניה ועד דימונה , עמ ' ( . 13 . א הציגו אבני דרך ב התפתחותה של תנועת " חיבת ציון . " . ב כיצד מעריך גורני את תנועת " חיבת ציון ?" על מה מתבססת הערכתו ? . ג מהי לדעתכם חשיבותה של " חיבת ציון " ?

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר