עמוד:30

פרק ג : התעוררות הלאומיות היהודית - גורמים ונסיבות שמות ומושגים בפרק אמנציפציה , משפחת רוטשילד , הברון הירש , אנטישמיות מודרנית , שנאת ישראל , אדולף שטקר , וילהלם מאר , עלילת טיסה-אסלאר , הפרוטוקולים של זקני ציון , פרשת דרייפוס , " סופות בנגב , " עלילת בייליס , תקנות זמניות , גירוש מוסקבה , מבשרי הציונות , חכמת ישראל , פרץ סמולנסקין . לפתיחה מקדימה . 1 מוצע לדון בכמה שאלות : - האם היהדות היא דת או לאום ? - כיצד הצליחה היהדות להתקיים במשך אלפי שנים ללא כל מסגרת מדינית וללא ריכוז טריטוריאלי ? - שערו , מתי צמחה הלאומיות היהודית המודרנית ומהן הסיבות לכך ? - האם יכולים יהודים לממש את יהדותם היום ללא מסגרת לאומית יהודית ( מחוץ למדינת ישראל ) ? כוחות חיצוניים מעוררים את הלאומיות היהודית האמנציפציה משפיעה על חיי היהודים בנושא זה מוצע לדון באמצעות ניתוח תעודה – " שינויים בדמותם של היהודים בגרמניה " מספרו של יעקב טורי ( עמ ' 53 - 52 בספר . ( התלמידים ילקטו מתוך המקורות הנ " ל שינויים שחוללה האמנציפציה בחיי היהודים על פי תחומים : כלכלי , חברתי , תרבותי . - ניתן לערוך בכיתה ויכוח בין שתי קבוצות : מצדדי האמנציפציה יציגו את צדדיה החיוביים ויצדיקו את המחיר שנטו יהודים לשלם כדי למצות את מלוא האפשרויות הגלומות בה . המסתייגים מן האמנציפציה יציגו את השלכותיה השליליות . - שאלה לדיון במליאת הכיתה : מהו הדמיון בין האמנציפציה לבין הלאומיות ? יש לכוון את התלמידים להבנה כי שתי המגמות הללו בחיי היהודים היו לא רק נבדלות ושונות אלא גם קרובות ודומות זו לזו . שתיהן התבססו על עקרונות הנאורות ועל תפיסת יחידה 2 גוונים ברעיון הלאומי- היהודי

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר