עמוד:24

ניתוח תעודה : המצע של " איטליה הצעירה ' ג , " וזפה מציני ( עמ ' 30 בספר ) יודגש שחינוך , אחדות ומרד הם אמצעים הנובעים מעצם התפיסה הלאומית . באמצעות חינוך ניתן להבנות את התודעה הלאומית " ) הקהילייה המדומיינת (" שאז לא הייתה קיימת באיטליה בשל פיצולה . בנוסף , החינוך מקנה מוטיבציה להיאבק . האחדות הלאומית היא גם תנאי להצלחת המאבק וגם מטרתו . המרד חיוני גם מטעמים אובייקטיביים וגם לביסוס המיתוס הלאומי העומד בבסיס התודעה הלאומית . לסיכום ניתוח התעודה , אפשר לשאול אם הלאומיות שהציע מציני היא לאומיות אתנית או אזרחית . יובהר כי אף על פי שמציני מדבר על אומה איטלקית הרי זו פתוחה לפני כל אדם החי באיטליה ומזדהה עם העקרונות האוניברסליים של הקידמה : שוויון , אנושיות , חירות , אחדות . " אביב העמים " – שרשרת של מהפכות לאומיות הדגש יושם על כישלון הניסיון של איחוד גרמניה . אפשר לפתוח את לימוד הנושא במשחק תפקידים כשהתלמידים מגלמים את חברי הפרלמנט בפרנקפורט . - התלמידים יכינו בקבוצות תכנית לאיחוד גרמניה וידונו באפשרויות שונות : הדחת שליטי מדינות גרמניה ; התארגנות מיליציה עממית שתילחם בצבאותיהם ; הכרזה על הקמת מדינה מאוחדת ופרסום חוקה רפובליקנית-דמוקרטית ; הצעת הכתר של גרמניה המאוחדת למלך פרוסיה . - הקבוצות יכינו הצעת חוקה לגרמניה המאוחדת ; כל קבוצה תציג את עמדתה ; בין הקבוצות יתנהל ויכוח על הדרך המועדפת לאיחוד ועל אופיו . שאלות לסיכום הפעילות : . 1 מדוע הוצע למלך פרוסיה לעמוד בראש גרמניה המאוחדת ? . 2 מדוע דחה , לדעתכם , מלך פרוסיה את ההצעה של הפרלמנט בפרנקפורט ? . 3 יש טוענים כי הכישלון לאחד את גרמניה " מלמטה " היה הרה אסון לגבי עתידה של גרמניה . מדוע ? בתשובות יש להבהיר כי כישלון האיחוד " מלמטה " יצר , לדעת חוקרים , את " הדרך המיוחדת של גרמניה . " לפי תפיסה זו הכישלון מנע את צמיחתו של משטר דמוקרטי-ליברלי בגרמניה . לאחר 1848 החוגים הליברליים נואשו והותירו את הזירה הפוליטית לחוגים השמרניים . כשביסמרק איחד את גרמניה " מלמעלה " הוא העניק לבורגנות הטבות כלכליות , ובתמורה הסכימה זו לוותר על השלטון . בגרמניה לא צמח כתוצאה מכך מעמד בינוני התומך בדמוקרטיה , וכך נסללה דרכו של היטלר לשלטון . חוקרים אחרים מתנגדים לתיאוריה זו וטוענים כי החברה הגרמנית לא הייתה שונה באופן מהותי מחברות אחרות באירופה המערבית , וכי את הסיבות לנאציזם יש לחפש בתקופה שקדמה לעליית היטלר לשלטון .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר