עמוד:19

הערכים המרכיבים את הלאומיות הצרפתית המהפכנית ואת הלאומיות האמריקנית הם בעלי אופי כלל אנושי , ושתי האומות ראו עצמן שליחות שתפקידן להפיץ ערכים אלה בעולם כולו . סעיף ו בנושא הלאומיות היהודית אינה נדונה בפרק זה , והכוונה היא שהתלמידים התייחסו אליה על סמך ידע כללי . הלאומיות היהודית יצרה סמלים , פעילויות , טקסים וערכים המחזקים את הזהות היהודית הקולקטיבית והמכוונים לחיזוק התביעה לקיבוץ גלויות וליצירת ישות פוליטית בעלת רוב יהודי , הנהנית משלטון עצמי . לקהילות היהודיות בחלקי העולם השונים היו מאפיינים תרבותיים ולשוניים משותפים מאז המאה 2-ה לספירה , התקופה שבה עזבו רוב היהודים את ארץ ישראל ; מאפיינים אלה היו קשורים קשר עמוק לדת והציפי יה לחזרה לארץ ישראל ולעצמאות פוליטית הייתה בעלת אופי משיחי . הלאומיות היהודית שאפה לאגד בתוכה הן את היהודים הדתיים והן את אלה שהתרחקו מן הדת , וליצור להם מוקד זהות משותף - השאיפות הציוניות . בפרק נדונה החשיבות הרבה שהלאומיות מייחסת לגבורה צבאית ולנכונות ההקרבה , ומוסברת חשיבותם של סמלים לא ומיים מרכזיים ושל אנדרטאות לזכר הנופלים במלחמות , שב קרבתן נערכים טקסים לזכרם . ההיסטוריה היהודית של 2 , 000 שנות גלות לא הצמיחה גיבורים מסוג זה , ולכן חיפשה הציונות גיבורים וגילויי גבורה מהתקופה שלפני הגלות . מאבקם של החשמונאים לעצמאות התאים למטרה זו , ולכן " אימצה " הציונות את חג החנוכה והעניקה לו משמעות לאומית מודרנית : הפרשנות המסורתית של החג הדגישה את נס פך השמן שנעשה על ידי האל , ואילו הציונות העמידה במרכז את גבורתם האנושית של הלוחמים החשמונאים . המ קבים נהפכו לסמל לעוצמה גופנית , ואגודת ספורט ציונית נקראה על שמם . בדומה לכך , בל " ג בעומר הועמדה במרכז דמותו של שמעון בר כוכבא , ואף על שמו נקראו אגודות ספורט .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר