עמוד:29

פרק יג : ליברליזם ולאומיות באירופה פעילות מקדימה א . קריאת כותרות : קריאת כותרות הסעיפים והפסקאות והפקת מידע ראשוני על תוכני הפרק . ב . קריאת תמונות : עיינו בתמונות שבפרק וציינן אילו סוגי אירועים הן מציגות . מה הדמיון ומה השוני בין האירועים ? נושא : תארו את המאבק לעיצוב פני אירופה בין הכוחות השמרניים לכוחות הליברליים בשנים ? 1871 – 1815 › במליאת הכיתה : הבהרת המושגים שמרנות , ליברליזם , לאומיות . אפשר להיעזר בשאלות הבאות : מי הם הכוחות השמרנים ? במה דגלו ? באילו רעיונות דגלו הליברלים ? מי הרוויח ומי נפגע מרעיונות אלה ? מהי לאומיות ? מה הק שר בין לאומיות לליברליזם ? › דיון בקבוצות : על מה וכיצד התנהל המאבק בין הכוחות הליברליים לכוחות השמרניים באירופה שלאחר קונגרס וינה ? בדיון זה ניתן להעלות היבטים פוליטיים : קביעת גבולות על פי עקרונות השמרנות , משטר מלוכני , פרסום חוקה , היחס ללאומיות , מאבקים לשחרור לאומי ., ובצדם היבטים תרבותיים הנגזרים מן ההיבטים הפוליטיים : חופש ביטוי , חופש הדת והאמונה , מעמד האוניברסיטאות – המחקר האקדמי , התנהגות הסטודנטים . › משחק תפקידים : בין תלמידים שיאמצו את הגשה השמרנית לבין תלמידים שיאמצו את הגי שה הליברלית . פעילות לסיכום הנושא א . דיון : מהן התמורות שהתחוללו באירופה בן 1870 – 1815 › השוואה : בין שתי מפות : אירופה בשנת 1815 ואירופה בשנת 1871 ודונו בתמורות שהתחוללו במפה המדיניות של אירופה . › דיון : הציגו אירועי מפתח המייצגים את השינויים שהתחוללו באירופה ( כגון : מהפכות , 1848 איחוד איטליה , איחוד גרמניה ) › קריאת תמונה : בחרו מן הפרק תמונה המציגה את המפנה שהתחולל באירופה וציינו מדוע בחרתם בה .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר