|
עמוד:103
להוראת נושא החתך "המטבע כמקור היסטורי" נושא החתך מזמן לתלמידים למידה "במבט על , " השונה מהלימוד הכרונולוגי בפרקי הספר . נושא החתך "המטבע כמקור היסטורי" משולב בכל היחידות בספר בפינה הנקראת : "שני צדדים למטבע . " ביחידה - 2 בפינת המקור ההיסטורי בעמ' 85 מוקדש סעיף מיוחד לנושא : "המטבע כמקור היסטורי - מטבעות החשמונאים . " ליד פינות אלה ישנן פעילויות הממקדות את העיון במטבעות ומקילות על הבנת המידע שבהן . העיון במטבעות מתקופות קדומות משמש כמקור היסטורי ללימוד על העבר של החברה שהטביעה את המטבעות , ועל אישים ואירועים חשובים מאותן תקופות . המטבע , נוסף על היותו אמצעי תשלום בעת העתיקה , שימש מעין "עיתון" של התקופה . מנהיגים נהגו להטביע מטבעות חדשים עם דיוקנותיהם ובאמצעותם דאגו לפרסם ברבים את עלייתם לשלטון . הם גם נהגו לציין על גבי המטבעות ניצחונות צבאיים חשובים , קבלת עצמאות מדינית ועוד . כמו כן טבעו במטבעות סמלים דתיים ותרבותיים , המהווים מקור מידע מהימן על החברה שהטביעה אותם . המטבעות משמשים גם מקור היסטורי ובאמצעותם אפשר ללמוד על המדינה ועל כלכלתה , על העבר שלה , על המתכת שממנה המטבע עשוי וכו . ' האתרים הארכיאולוגיים שבהם נמצאו המטבעות משמשים גם הם מקור היסטורי המלמד על החברה ועל יחסי הגומלין בין מדינות ותרבויות . עיבוד נושא החתך את נושא החתך אפשר ללמד בהקשרים שבהם הוא מובא בספר הלימוד , וכנושא מיוחד בפני עצמו בסיום הלימוד בספר . העיסוק בנושא בסיום לימוד הספר מאפשר למידה לרוחב ומבט מלמעלה על התקופות והתרבויות השונות שנלמדו במהלך השנה , ומאפשר גם בחינה של התפתחויות תרבותיות , דתיות , פוליטיות , חברתיות , כלכליות ועוד במהלך התקופה הנלמדת . אפשר לפתוח את העיון בנושא בסיעור מוחין אישי ולאחר מכן בסיעור מוחין כיתתי - בשאלה : מהו מטבע ? לשם מה משתמשים במטבעות ? ולהסביר את משמעות הכותרת "המטבע כמקור היסטורי . " בשלב זה כדאי להפנות את התלמידים לחלק בספר העוסק בנושא החתך , עמ' . 229-227 בחלק הזה המטבעות ממוינים לפי שימושיהם בעת העתיקה , ומושם דגש מיוחד על המאפיינים של המטבעות ביהודה . מומלץ להכין עבודה אישית או בזוגות על פי הפעילויות בעמ' . 229 בנוסף , אפשר להציע לתלמידים לבחור בתקופה ובחברה מסוימת , ולעצב מטבע מתאים לה . המטבע יהיה עשוי מחומרים שיבחרו התלמידים ובסגנון שימצאו לנכון . לצד העיצוב , יהיה עליהם להוסיף בכתב את שיקולי הדעת שהנחו אותם בבחירת הסמלים והעיצוב . לחלופין , אפשר לעצב מטבע בן ימינו , המכיל משהו שיעיד בעתיד למה שימש , ויהווה מקור היסטורי לדורות הבאים . את העבודות כדאי להציג במליאת הכיתה או בתערוכה .
|
|