עמוד:99

הצעות להוראת הפרק בפרק שני מוקדים עיקריים : עלייתה של הנצרות לדת האימפריה וחלוקת האימפריה הרומית לאימפריה מערבית ולביזנטיון . פעילות מקדימה ( לבחירה ) א . הפקת מידע מכותרות : התלמידים יתבקשו להעתיק מעמ' 222-217 את הכותרות המזכירות נוצרים ונצרות . הם יסיקו מסקנות ויכתבו איזה תהליך עבר על מעמד הדת הנוצרית באותה תקופה . ב . הפקת מידע ממסמך : התלמידים יקראו את מסמך 5 בעמ' , 221 ויענו : מה קובע המסמך לגבי מעמד הנוצרים באימפריה ? ג . הפקת מידע מתמונה : התלמידים יתבוננו בתמונה בעמ' , 223 וינסו לזהות מיהו החייל הרומי ומיהו החייל הברברי . ד . הפקת מידע ממפה : התלמידים יתבוננו במפה : 3 "חלוקת האימפריה הרומית ופלישת השבטים הגרמאנים" ( עמ' ( 224 ויציינו איזה מידע היא מוסרת . נושאים לדיון נושא : 1 מה מאפיין את השלבים בעלייתה של הנצרות ובהפיכתה מדת נרדפת לדת שלטת ? פעילות אישית , בזוגות או בקבוצות תחילה ילקטו התלמידים מידע על השלבים החשובים בתהליך שעברה הדת הנוצרית - מדת נרדפת לדת שלטת , ולאחר מכן יסרטטו תרשים של התהליך . א . רוב תושבי האימפריה פגנים - עמ' . 217 ב . הופעת הנצרות מעוררת התנגדות בקרב הקיסרים במשך 300 השנים הראשונות - מידע ותמונה בעמ' . 217-218 הפגיעות בדת הנוצרית התבטאו בפעולות האלה : . 1 רדיפה אחר המצטרפים לנצרות , אילוצם להשתתף בפולחן הקיסר , איסור על כינוס אספות , הפצת עלילות , החרמת כתבי הקודש של הנוצרים - עמ' . 218 . 2 עינוי הנוצרים שנתפסו בכינוסים ובפעילות מסיונרית , הוצאות להורג - עמ' ; 218 דיוקלטיאנוס - מפרסם חוקים נגד הנוצרים : חיוב הנוצרים להשתתף בפולחן שהיה נהוג בצבא , שריפת כתבי קודש נוצריים , הרס כנסיות , ולמרות זאת מספר הנוצרים גדל - עמ' . 220 ג . קונסטנטינוס - הקיסר הראשון המקבל את הדת הנוצרית , מתיר את קיום הדת הנוצרית , הצו המדיולני , נוצרים מקיימים את דתם בגלוי - עמ' ; 221-220 מידע , תמונות , ומסמך - 5 עמ' . 221 ד . מהמאה הרביעית - רבים מצטרפים לנצרות בעקבות הקיסרים , הנצרות הופכת לדת הרשמית באימפריה - עמ' . 222 ה . הנצרות מתפצלת : בביזנטיון - הנצרות האורתודוכסית , ובמערב - הכנסייה הקתולית - עמ' . 225 אם מלמדים את הפרק בהרחבה , מומלץ להתמקד בנושא אחד על פי היסוד המארגן שנבחר ל"איים" ול"גשרים" בהוראת הספר ( ראו עמ' . ( 21 כדאי לזכור ! בכל פרק יש לבחור נושא אחד בלבד וללוותו במסמכים ובפעילויות הנוגעים לו . הנושא מתאים ליסוד מארגן , 1 הדן במפגש בין תרבויות , ומתאר את המפגש בין הדת הפגנית לנצרות .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר