עמוד:84

פרק ב : המרד הגדול וחורבן בית המקדש קריאת כותרות הסעיפים בפרק יכולה ללמד על התהליך והשלבים השונים של המרד . חורבן בית המקדש היה שיאו של המרד , אבל הקרבות נמשכו גם לאחר מכן . סופו של המרד לאחר נפילת מצדה . שמו של הסעיף האחרון מלמד שירושלים הפסיקה אמנם להיות המרכז של החיים היהודיים , אבל הוא מרמז על התאוששות מסוימת ומעבר של המרכז למקום חלופי - יבנה . סקירת סעיפי הפרק והערות נפילת הגליל בידי הרומאים עמ' - 177 מסמך 5 ועמ' - 178 מפה : 1 "הגליל בתקופת המרד ( שנת 67 לספירה - " ( כדאי להתייחס לשני פריטים אלה יחד . המסמך מתאר את ההתארגנות למרד בגליל ומוזכרים שמות של מקומות מרכזיים שהשתתפו בהכנות או בקרבות . שמות המקומות האלה מופיעים גם במפה . כדאי להציע לתלמידים לאתר במפה את המקומות שהכינו את עצמם לקראת המלחמה ואז , בעזרת המפה , הם יבינו את שיטת ההגנה שנקט יוסף בן מתתיהו : הוא ביקש ליצור טבעת של ערים מבוצרות שימנעו את כניסת הצבא הרומי אל תוך הגליל . שיטה זו היא שיטה טובה כל עוד כל הערים המבוצרות אכן עומדות בהתנגדותן . לעומת זאת אם יש חוליה אחת רופפת בטבעת , כל מערך ההגנה הזה עלול לקרוס , כמו שאכן קרה לאחר כניעתה המהירה של ציפורי . חורבן ירושלים ושריפת בית המקדש עמ' - 183 מפה : 2 "פריסת הכוחות בירושלים ( שנת 70 לספירה - " ( התבוננות במפה יכולה להראות כיצד חילקו ביניהם שמעון בר גיורא ויוחנן מגוש חלב את הגנת העיר ירושלים . מצד אחד חלוקה זו מלמדת על שיתוף פעולה בין מפקדי הלחימה בעיר , אך מצד שני היא מרמזת שכל אחד מהמפקדים נערך עם חייליו בחלק אחר מהעיר כדי להראות את שליטתו באזור . עמ' - 182 מסמך 6 מציג את עמדתו של יוסף בן מתתיהו בנוגע למלחמת האחים ולהשפעתה על חורבן בית המקדש . יוסף מטיל את האשמה של החורבן על המלחמות מבית . עמ' - 185 תמונה . חשוב לשים לב שהציור הוא מהמאה . 17-ה אפשר לראות בו את טיטוס על סוסו הלבן , בצד שמאל בין שני העמודים האחרונים של המבנה , ואת מנורת בית המקדש מוטלת בין הלוחמים . אפשר לשוחח על חשיבות האירוע הנובעת מהעובדה שאמנים מציירים אותו 1 , 600-כ שנה לאחר התרחשותו . הקרבות האחרונים של המרד לסעיף זה שני מוקדים - האחד , סיפורה של מצדה שהפך עם השנים למיתוס והשני , תוצאות המרד והשפעתו על יהודה ותושביה . עמ' - 187 מסמך . 9 נאומו המפורסם של אלעזר בן יאיר , כפי שהושם בפיו על ידי יוסף בן מתתיהו . הפעילויות הנלוות למסמך מנסות להתמודד עם סיפור הגבורה ועם ההתעקשות של המורדים . שמות ומושגים יוסף בן מתתיהו , יודפת , אספסיינוס , גמלא , טיטוס , קנאים , מלחמת אחים , המרד הגדול , יוחנן מגוש חלב , שמעון בר גיורא , מצדה , אלעזר בן יאיר , רבן יוחנן בן זכאי , יבנה , תפילה , בית מדרש , רבן גמליאל , סדר פסח . כדאי ללמד רק חלק מן השמות והמושגים , על פי התאמתם ליסוד המארגן .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר