עמוד:81

הצעות להוראת הפרק פעילות מקדימה ( לבחירה ) א . הבהרת מושג : התלמידים ימצאו במילון את הפירוש למילה מרד ויסבירו למה הכוונה . ב . הפקת מידע מכותרות : התלמידים יעתיקו את הכותרות בעמ' . 170-167 הם יכתבו בלשונם מה אפשר ללמוד על מצבם הפוליטי , הדתי והכלכלי של היהודים באותה תקופה . ג . הפקת מידע ממפה : התלמידים יתבוננו במפה : 4 "האימפריה הרומית בסוף תקופת אוגוסטוס" ( עמ' - ( 115 ( יהודה מופיעה בשם הגיאוגרפי ארץ ישראל ) וידונו בכיתה בשאלה - מה הם הסיכויים של יהודה לנצח במרד נגד הרומאים ? לאחר מכן ישערו התלמידים מדוע בכל זאת פרץ המרד . ד . אתגר . 1 קריאת מסמך היסטורי - המורה או התלמידים יקראו במליאת הכיתה את מסמך 3 בעמ' 172 ויסבירו אותו . . 2 פעילות בקבוצות - לאחר קריאת המסמך , הם יענו על השאלות הנלוות אליו . המסמך קשה להבנה ויש לשקול לאילו תלמידים הפעילות מתאימה . נושא לדיון הנושא : מה הוביל לפרוץ המרד הגדול ? הנושא יילמד בקבוצות ובמשחק תפקידים . לאחר הפעילות המקדימה ואזכור המצב ביהודה מאז כיבושי פומפיוס . לדוגמה , הרכב תושבי הארץ ( היעזרו במפה : 5 "הסדרי פומפיוס בארץ ישראל" בעמ' , ( 118 מוצאם של רוב הנציבים , הרכב רוב החיילים בארץ , מקום מושבו של הנציב ביהודה ( עמ' - ( 167 המורה יפתח באמירה כי : השלטון הרומי ביהודה מעמיק ומרחיב את פעולותיו ותוך כדי כך נמשכות הפגיעות המדיניות והדתיות ביהודים . נציגי היהודים מתכנסים לישיבה כדי להחליט האם לתמוך במרד של יהודים ברומאים , או להתנגד לו . פעילות בקבוצות הכיתה תתחלק 5-ל קבוצות . כל קבוצה תבחן את אחד ההיבטים בהידרדרות מצב היחסים בין היהודים לנוכרים , ותתכונן למשחק התפקידים . החלוקה לקבוצות בעלי התפקידים : הנושא : החרפת היחסים בין היהודים לאוכלוסייה ההלניסטית ביהודה - קבוצה א - הסכסוך בקיסריה קבוצה ב - הסכסוך בירושלים הנושא : הידרדרות המצב הכלכלי - קבוצה ג - יהודים שהתרוששו הנושא : התגברות הפיצול בעם - קבוצה ד - "שוחרי המרד" קבוצה ה - "אוהבי השלום" ( מתנגדי המרד ) אם מלמדים את הפרק בהרחבה , מומלץ להתמקד בנושא אחד על פי היסוד המארגן שנבחר ל"איים" ול"גשרים" בהוראת הספר ( ראו עמ ' . ® 21 הנושא מתאים גם ליסוד מארגן , 1 הדן בהיבט התרבותי , וגם ליסוד מארגן , 3 הדן בעלייתן ובנפילתן של ממלכות - מאחר שהדברים שלובים זה בזה .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר