עמוד:76

פרק ב : דת חדשה בארץ ישראל - הנצרות סקירת סעיפי הפרק והערות כיום הנצרות היא דת נפוצה וחשובה , אך ראשיתה בקבוצה קטנה של אנשים שחיו בארץ ישראל והיו חלק מהחברה היהודית . חייו ומעשיו של ישו לפי המסורת הנוצרית ישו ומעשיו עומדים במרכז סעיף זה , אם כי המקורות שיש בידינו על חייו ועל פעולותיו מעטים ומעורפלים . לא ברור בדיוק מתי נולד והיכן , והאם בכלל היה דמות אמיתית או דמיונית . מכל מקום רבים מאמינים בקיומו ועל אמונה זו מבוססת הדת הנוצרית . העולם הנוצרי מייחס לשנת לידתו של ישו את תחילת ספירת השנים . על סמך הכתוב בברית החדשה נראה שנולד בשנת 5 או 4 לפני הספירה , שכן נאמר שם שכשנולד ישוע הורדוס היה עדיין בחיים , והורדוס מת בשנת 4 לפני הספירה . חשוב לשים לב כי כל התמונות המלוות סעיף זה הן תמונות מאוחרות ( מהמאות 15-ה , 13-ה וה , ( 16- המתארות אירועים בחייו של ישו . הציורים נעשו על פי התיאורים בברית החדשה . עמ' - 149 בתמונה אפשר לראות את הטבלתו של ישו על ידי יוחנן המטביל . הנוף בתמונה אמור לשקף נוף ארץ ישראלי , כפי שדמיין אותו הצייר . מאפייני הדת הנוצרית הטקסים , הסמלים ובעלי התפקידים המוזכרים בסעיף זה הם חלק מהדת הנוצרית עד היום . יש לזכור שבינתיים , מאז הופעתה של הנצרות וגיבוש מאפייניה , עברה הדת תהפוכות ובמאה 16-ה התפלגה לשניים : הנצרות הקתולית והנצרות הפרוטסטנטית . מאפייני הדת המוזכרים בסעיף זה תואמים את מאפייניה של הנצרות הקתולית עד היום . חלק מהטקסים והסמלים קיימים גם בנצרות הפרוטסטנטית , אך יש גם הבדלים בולטים . עמ' - 156 בתמונה טקס מיסה בכנסיית המולד . זהו טקס נוצרי קדום שמהווה חלק מהדת הנוצרית גם היום . טקסים בעלי משמעות ואופי דומים ליוו את הנצרות מאז ראשיתה . הצעות להוראת הפרק פעילות מקדימה ( לבחירה ) א . טיול כמקור ללמידה : התלמידים יבדקו בכיתה אם ישנם ביניהם כאלה שביקרו בכנסיות או באתרים קדושים לנוצרים בארץ ישראל . כדאי לבקש מהתלמידים שביקרו באתרים כאלה , לספר על התרשמותם ולהביא תמונות . ב . הפקת מידע מתמונה : התלמידים יתבוננו בתמונות שבפרק ויתבקשו למצוא אילו מקומות בארץ קשורים לחיי ישו על פי התמונות ולהסביר מה הקשר . שמות ומושגים ישו ( ישוע , ( יוחנן המטביל , גאולה , מלכות שמים , ברית חדשה , הדרשה על ההר , שנים עשר השליחים , "הסעודה האחרונה , " פונטיס פילטוס , צלב , צליבה , פסיון , דרך הייסורים , הדת הנוצרית , משיח , סקרמנטים , סעודת קודש , מיסה , טקס טבילה , פאולוס , מסיונרים , אוונגליונים , השילוש הקדוש , כנסייה , אפיפיור , "אני מאמין . " כדאי ללמד רק חלק מן השמות והמושגים , על פי התאמתם ליסוד המארגן . אם מלמדים את הפרק בהרחבה , מומלץ להתמקד בנושא אחד על פי היסוד המארגן שנבחר ל"איים" ול"גשרים" בהוראת הספר ( ראו עמ' . ( 21

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר