עמוד:72

פרק א : החיים בארץ ישראל בתחילת השלטון הרומי לאחר מותו של הורדוס עברה ארץ ישראל שינויים מבחינת מעמדה הפוליטי באימפריה הרומית והייתה נתונה להחלטותיהם השונות של הקיסרים המתחלפים . הפרק דן בשינויים אלה ובהתפתחות חיי החברה והתרבות בקרב האוכלוסייה היהודית בארץ ישראל במאה הראשונה לספירה . סקירת סעיפי הפרק והערות ארגון השלטון הרומי בארץ ישראל עמ' - 141 שני צדדים למטבע . אלה הם שני מטבעות שונים שהוטבעו בארץ ישראל בתקופת מלכותו של אגריפס . מהמטבעות אפשר ללמוד על שתי הפנים של אגריפס : מצד אחד היה נאמן לשלטונות הרומיים ונהג בהתאם להוראותיהם ; הוא שמר על יחסים טובים עם האוכלוסייה הנוכרית בארץ ישראל , ועל המטבעות שהטביע עבורם ( דוגמת המטבע שהוטבע בקיסריה ) לא היסס להטביע את דיוקנו . מצד שני , כאשר הטביע מטבעות עבור היהודים ( דוגמת המטבע שהוטבע בירושלים , ( לא רצה לפגוע ברגשותיהם ולכן לא הטביע בהם סמלים אליליים וכדומה . מוצאו היהודי של אגריפס והיותו צאצא למשפחת החשמונאים העלו את קרנו בעיני היהודים ובפעולותיו ביקש להרגיע את האוכלוסייה היהודית . עמ' - 141 מסמך : 1 "על דמותו של אגריפס" מוסיף מידע ומשלים את המסר שמעבירים שני המטבעות שבאותו העמוד . זוהי הזדמנות טובה להראות לתלמידים שילוב של שני סוגים של מקורות © מטבע ומסמך כתוב , ® היכולים להשלים תמונה היסטורית מסוימת . חיי חברה ותרבות במאה 1-ה לספירה סעיף זה מציג משהו מחיי היום-יום ביהודה במאה 1-ה לספירה . עמ' - 142 התמונה מציגה את אחד המוצרים שייצרו מחומרים מקומיים ביהודה באותה תקופה - ספלים עשויים מאבן . הספלים השונים הם לא בהכרח שלבים של יצירת אותו ספל , אלא ספלים שונים , חלקם פגומים וחלקם בשלבים שונים של תהליך הייצור . עמ' - 145-144 כדאי לדעת . מניחים ששרידי המבנה שנמצאו בגמלא הם שרידים של בית כנסת שהיה קיים במקום , אך אין מספיק סימנים המעידים בוודאות שאכן היה זה בית כנסת קדום . לא ידוע לנו בוודאות על שרידים של בית כנסת בארץ ישראל מהמאה 1-ה לספירה , אם כי די ברור שבתקופה זו כבר היו קיימים בארץ בתי כנסת . כאן כדאי לדון עם התלמידים בבעייתיות שעומדת לפני חוקרי תקופה קדומה זו - היעדר מקורות והקשיים הנובעים מכך . עמ' - 146 בתמונה נראים שולחנות שהם שחזור של השולחנות שנמצאו בקומראן וכנראה היו שייכים לחברי כת ים המלח , שעסקו בהעתקת ספרי קודש ובכתיבה . חשוב לציין , שמדובר בהשערות בלבד ושבכל מקרה השולחנות לא נמצאו במצב שבו הם נראים בתמונה . אם ההשערות נכונות , אפשר אולי לשער על פיהן כיצד נראו חדרי הלימוד שבהם למדו הילדים קרוא וכתוב באותה תקופה . שמות ומושגים ארכילאוס , פונטיוס פילטוס , קליגולה , קלאודיוס , אגריפס הראשון , עלייה לרגל , מעמד ה"חכמים , " הלכה , בית מדרש , הלל , שמאי . כדאי ללמד רק חלק מן השמות והמושגים , על פי התאמתם ליסוד המארגן .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר