עמוד:60

פרק ב : הקיסרות הרומית שני המושגים "קיסרות" ו"אימפריה" הם מושגים מרכזיים בפרק זה . מוסדות השלטון של הרפובליקה לא היו חזקים דיים על מנת להחזיק את האימפריה כולה ולשלוט עליה . מצביאי הצבא היו הכוח החזק באימפריה ולחלק מהם היו שאיפות לעלות לשלטון . כך קרה שהאימפריה הרומית עברה לידיהם של שליטים ששלטו בה , למעשה מבלי להתחשב במוסדות הרפובליקניים שלה . שליטים יחידים אלה הפכו לקיסרי האימפריה . שניים מהמפורסמים שבהם היו יוליוס קיסר ואוגוסטוס ( אוקטוויינוס . ( המשטר הקיסרי העניק לאימפריה את הכינוי "קיסרות . " סקירת סעיפי הפרק והערות האימפריה מתמודדת עם בעיות חברה וכלכלה סעיף זה מבקש להתבונן אל תוך החברה הרומית ולבחון נושאים הקשורים בחייהם של הרומאים ובבעיות הכלכליות שאיתן נאלצו להתמודד . פעמים רבות הדיון ההיסטורי סובב סביב הנושאים הפוליטיים , חייהם של השליטים ודרכי הפעולה שלהם . בסעיף זה מרכז הכובד הוא דווקא העניין הכלכלי-חברתי . מרפובליקה לשלטון יחיד יוליוס קיסר הוא הדמות העומדת במרכז הסעיף . האירועים ההיסטוריים נבחנים כאן על רקע דמותו הדומיננטית . כמו בדיון ההיסטוריוגרפי הקיים לגבי משקלן של הנסיבות ההיסטוריות או של הדמויות ההיסטוריות לעיצוב האירועים , סעיף זה מבליט את תרומתה של דמות היסטורית להשתלשלות האירועים . עמ' - 109 שני המושגים עוסקים ביוליוס קיסר ובהשפעה שלו . קיסר - הפך לתואר של שליט באימפריה הרומית והשליטים הבאים אחריו אכן כונו בתואר זה . המושג "לחצות את הרוביקון , " שמקורו בפעולה של יוליוס קיסר עם חייליו , נמצא בשימוש עד היום , והוא עוד עדות לחשיבותה ולהשפעתה של דמות היסטורית זו . עמ' - 110 הציור של רצח יוליוס קיסר , כמו ציורים רבים אחרים , מלמד שדמותו של יוליוס קיסר שימשה השראה ליצירות רבות בתחומי הספרות , התיאטרון והאמנות הפלסטית . הציור שלפנינו הוא מהמאה 19-ה ומתואר בו הרצח של קיסר בסנט הרומי . זו הזדמנות טובה לבקש מהתלמידים לחפש התייחסויות מאוחרות אחרות לדמותו של קיסר ואף לדמויותיהם של קיסרים רומיים אחרים , שזכו אף הם להתייחסות מאוחרת מיוחדת . כמו כן אפשר לבקש מהתלמידים לחפש את ההסבר לביטוי "הגם אתה ברוטוס " ? שלום ושגשוג באימפריה בימי אוקטוויינוס גם במרכז סעיף זה עומדת דמותו של מנהיג חשוב - אוקטוויינוס ( אוגוסטוס . ( תקופתו פותחת פרק חדש בתולדות האימפריה הרומית , פרק שנעשה בו ניסיון לשמור על שקט בתוך האימפריה ובגבולותיה . הדיון ב"שלום הרומי" מוביל להיכרות עם חייהם של תושבי הפרובינקיות השונות בתקופה זו , לקשר שלהם עם רומא , להשפעות ההדדיות ביניהם ועוד . שמות ומושגים לטיפונדיה , אצולה , עירונים , טיבריוס גרקכוס , גאיוס גרקכוס , צבא שכירים , יוליוס קיסר , לחצות את הרוביקון , פומפיוס , מלחמת אזרחים , אוקטוויינוס , אוגוסטוס , פרינקפס , השלום הרומי , לחם ושעשועים , לטינית . כדאי ללמד רק חלק מן השמות והמושגים , על פי התאמתם ליסוד המארגן .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר