עמוד:51

שלב ג : סקירה היסטורית התלמידים יכתבו סקירה היסטורית על התקופה מנקודת המבט של הקבוצה שאותה הם מייצגים . התלמידים ידונו בקבוצה ויחליטו אילו פרטים לכתוב על כל אחד מהשליטים החשמונאים , ואיך לתאר את המצב ביהודה בתקופתם . אפשרות נוספת : א . כל קבוצה תתאר שליט אחד מכמה נקודות מבט ( איסיים , פרושים , צדוקים , תושבים לא יהודים . ( מידע מסייע קיים בעמ' . 83-79 ב . הקבוצות השונות יציגו במליאת הכיתה את תיאורי השליטים . אפשר להכין את הכתבות במצגת , ללוות אותן בתמונות מהתקופה וכו . נושא : 2 מה מאפיין את ההתפתחויות של החברה והתרבות היהודית בתקופת החשמונאים ? פעילות אישית או בזוגות א . מה היה הרקע למחלוקות הפנימיות ביהודה ? אפשר להיעזר בטבלה שמופיעה בהנחיות הלימוד לנושא 1 ( ראו למעלה . ( כדאי להיעזר במידע בעמ' , 79-78 , 73 עמ' 84-82 ובמסמך 10 בעמ' . 83 ב . התלמידים יסיקו מסקנות מהטבלה וידונו בשאלה : במה דומים ובמה שונים השליטים החשמונאים - יהודה , יונתן ושמעון - מהשליטים שבאו אחריהם - יוחנן הורקנוס ואלכסנדר ינאי ? פעילות בקבוצות - המחלוקות ביהודה הכיתה תתחלק לקבוצות . כל קבוצה תלמד על אחת הסיעות ותכתוב מה מאפיין אותה : איסיים ( מידע בעמ' , 80 מסמך 9 בעמ' , ( 81 פרושים צדוקים ( מידע בעמ' , 83-81 מסמך 10 בעמ' . ( 83 בין המאפיינים חשוב להתייחס לגודל הקבוצה , ליחס שלה לתורה שבעל פה , לאורח החיים של בני הסיעה , לשכבה החברתית אליה היא שייכת , ליחס שלה לרכוש , להישגים המדיניים ועוד . פעילות במליאה התלמידים יערכו בטבלה השוואה בין הסיעות על פי המאפיינים שנאספו : הנושא מתאים ליסוד מארגן , 1 הדן בהיבט התרבותי , ומתמקד בתרבות היהודית שהתפתחה ביהודה בתקופת בית חשמונאי ובזיקה שבין המחלוקות על רקע דתיתרבותי לבין ההתפתחויות החברתיות .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר