עמוד:35

שלב : 3 דיון במליאת הכיתה הצגת הסוגיה : מה הפך את אלכסנדר למנהיג שזכה לכינוי "הגדול ? " גם בסוגיה זו חשוב לדון בשאלה מה הופך אדם לאישיות היסטורית . יש להניח שהתלמידים יעלו רעיונות כמו : ההשפעה שהייתה לפעילותו של אלכסנדר בדורו ובדורות שלאחריו , חידושים שחידש בתחומים שהשפיעו על חיי האנשים במקומות שונים , תפיסת עולם סבלנית שהצליחה לחדור לתודעתם של אנשים וכו . ' פעילות רשות התלמידים יבחרו לסכם את הנושא באחת הדרכים האלה : א . הכנת לוח קיר בכיתה שיכלול תיאור של תחנות חשובות במהלך ההשתלטות על האימפריה ושל דרכי ההתמודדות עם הקשיים שהיו בדרך ( כגון : קרב איסוס , מפגש עם מלך פרס , נישואין לבנות חצר המלוכה הפרסית , השתתפות בפולחנים דתיים מקומיים , בניית ערים יווניות-הלניסטיות וכו ( . ' ב . כתיבת דף מידע שבו יספרו התלמידים על המנהיג אלכסנדר הגדול . ג . עריכת כתבה לעיתון שבה יסבירו התלמידים את ההצדקה לכינויו של אלכסנדר - "הגדול . " אפשר להתייחס לעובדה שמההיבט המדיני - אף על פי שאחרי מותו של אלכסנדר התחלקה האימפריה בין יורשיו , להיבטים התרבותיים של פעולותיו היו השלכות ארוכות טווח . שלב : 4 פעילות לסיכום הנושא בשלב זה יבחנו התלמידים את מדיניותו של אלכסנדר מכמה נקודות מבט . פעילות בקבוצות הכיתה תתחלק לקבוצות וכל קבוצה תבחר אם מי להזדהות - עם היוונים או עם אחד העמים שנשלטו על ידי אלכסנדר באימפריה . כל קבוצה תדון בשאלות כגון : אילו סכנות עומדות בפני הקבוצה ( שבה בחרו ) ותרבותה בעקבות הכיבוש , בעקבות "הרווחים" וההפסדים של כל צד מהכיבוש , ומה אפשר לעשות כדי להקטין את הסכנות . נקודות שכדאי להעלות בדיון הכיתתי : בקרב הקבוצות המייצגות את היוונים : היוונים שהפכו למיעוט באימפריה עלולים להתבולל ולהיעלם בקרב רוב תרבותי מפותח ; סכנת מרידות ; מלחמות תכופות וחוסר ביטחון מצד העמים הכבושים הרוצים לקבל את עצמאותם . ולחילופין - רווחה כלכלית כתוצאה משוד הארצות הכבושות ; גביית מסים ; תחושת עוצמה , שליטה ועליונות . בקרב הקבוצות המייצגות את עמי המזרח : אובדן עצמאות וחופש , סכנת כפייה דתית ותרבותית מצד העם הכובש , סכנה של אובדן הזהות התרבותית בגלל התבוללות בקרב הצד המנצח . ולחילופין - הרצון להשתייך לכובשים , הרצון להימנות עם בעלי השררה , הזדמנות לנצח יריבים מקומיים וכו . ' נושא : 2 מה הם המאפיינים של התרבות ההלניסטית ? נושא זה מזמן תחילה ליבון של המונח מיזוג בין תרבויות © פירוט בעמוד הבא : הרציונל לעיסוק בנושא , ® ובנושא זה אין צורך להעמיק ולעסוק בהיבטים הפוליטיים הנידונים בפרק . א . איסוף נתונים לשאלה : על אילו שטחים השתרעה האימפריה של אלכסנדר הגדול ואילו ארצות , עמים , דתות ותרבויות נכללו בה ? ( ראו מפה 3 בעמ' , 36 מידע בעמ' , 39-36 מסמך 3 בעמ' ( 40 התלמידים יאתרו במפה שמות של ערים ברחבי האימפריה שיש להן שמות יווניים או שמות הנושאים את השם אלכסנדריה © פעילות 2 בעמ' . ® 36 כדאי לזכור ! בכל פרק יש לבחור נושא אחד בלבד וללוותו במסמכים ובפעילויות הנוגעים לו . הנושא מתאים ליסוד מארגן , 1 הדן בתחום התרבותי , והוא יתמקד במאפייני התרבות ההלניסטית .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר