עמוד:33

הצעות להוראת הפרק פעילות מקדימה ( לבחירה ) א . הבהרת המושג "מיזוג תרבויות : " הבהרת המושג מזמנת פעילות של סיעור מוחין , תוך הישענות על תופעות שמתרחשות בימינו בתחומים שונים , תחומים שניכרת בהם השפעה של תרבויות שונות זו על זו , כמו תקשורת , אינטרנט , תיירות , מסחר וכלכלה ועוד . אפשר לבקש מהתלמידים להדגים תופעות של מיזוג תרבויות בימינו בתחומים המוכרים להם כגון : לבוש , מוסיקה , סרטים , משחקי מחשב ועוד . ב . הפקת מידע ממסמך : קריאה של מסמך 3 בעמ' , 40 והצגת משתה החתונה המתואר בו . להשלמת המידע שבמסמך המילולי ייעזרו התלמידים גם בתמונות ויתארו פרטי הלבוש , המנהגים , השפה , המזון וכו' באותה העת . לחלופין , יוכלו התלמידים לכתוב חיבור המתאר את משתה החתונה על פי המסמך והתמונות . אתגר : התלמידים יתבקשו לשער מה הם הסכנות ו"הרווחים" במיזוג תרבויות משתי נקודות מבט : עמים הכובשים ועמים הנכבשים . בשלב זה הדיון בסוגיה יהיה על סמך ידע קיים והתבוננות בהווה . בסיום לימוד הפרק אפשר לחזור ולדון בסוגיה זו . ג . הפקת מידע ממפה : על פני אילו שטחים , ארצות ועמים השתרעה האימפריה של אלכסנדר הגדול ? ( מפה : 3 "האימפריה של אלכסנדר הגדול" - בעמ' ( 36 אפשר להיעזר במפה "ארצות הים התיכון" © עמ' . ® 7 ד . למידה בינתחומית : בשיתוף המורים לגיאוגרפיה , כדאי לערוך היכרות עם שטחי שלטונו של אלכסנדר הגדול , ולבדוק אילו עמים ומדינות שוכנים בהם היום , מה הם תנאי הטבע באזורים אלה , ואילו תנאי אקלים שוררים שם . התלמידים יוכלו להיעזר במפה שבעמ' . 7 ה . המדען כדמות היסטורית : מיהו ארכימדס ומהי תרומתו למדע ? כדאי להיעזר במידע ובתמונה שבעמ' 43 ובספרי יעץ . נושאים לדיון נושא : 1 אלכסנדר הגדול - א . מיהו אלכסנדר הגדול - המנהיג והלוחם ? ב . כיצד שלט באימפריה שהקים ? מומלץ לעבד נושא זה בכמה שלבים : שלב : 1 איסוף נתונים , עבודה אישית ודיון במליאה א . הצגת השאלה : על אילו שטחים השתרעה האימפריה של אלכסנדר הגדול ( אם הנושא לא נלמד כפעילות מקדימה ?( כיצד היא הוקמה ? ( עמ' , 37-35 מפה : 3 "האימפריה של אלכסנדר הגדול" בעמ' , 36 תמונה בעמ' 37 למטה , "כדאי לדעת" בעמ' ( 38 אם מלמדים את הפרק בהרחבה , מומלץ להתמקד בנושא אחד על פי היסוד המארגן שנבחר ל"איים" ול"גשרים" בהוראת הספר ( ראו עמ' . ( 21 כדאי לזכור ! בכל פרק יש לבחור נושא אחד בלבד וללוותו במסמכים ובפעילויות הנוגעים לו . הנושא מתאים ליסוד מארגן , 3 הדן בעלייתן וירידתן של ממלכות ואימפריות , והוא יתרכז סביב עלייתה של האימפריה של אלכסנדר הגדול ודרכי השלטון בה .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר