עמוד:27

עמ' - 23 שני צדדים למטבע - מטבע אתונאי : ממטבע זה אפשר ללמוד שהיוונים הטביעו את דיוקנות האלים שלהם על מטבעות . עוד אפשר ללמוד , שהמטבעות באותה תקופה הוטבעו בערים שונות , עובדה המעידה על העצמאות שהייתה לפוליס היוונית . באותה עת המטבעות היו מקומיים , לא של "המדינה , " שכן אז המדינה לא הייתה קיימת כישות אחת . על צידו האחד של המטבע מוטבע שמה של אתונה ביוונית , וזוהי הזדמנות ללמוד שלוש אותיות ביוונית . הינשוף , שהפך לסמל החוכמה , היה גם סמלה של האלה אתנה וגם אחד מסמלי העיר אתונה . הצעות להוראת הפרק פעילות מקדימה ( לבחירה ) א . חוויה אישית . לברר אם היו תלמידים שביקרו ביוון ויכולים לספר על חוויות אישיות , להביא תמונות ולספר עליה . ב . אפשר לעסוק בצירופי מילים ובביטויים הנמצאים בשימוש בימינו ומקורם ביוון העתיקה . כדאי לבקש מהתלמידים שיאספו צירופי מילים וביטויים מסוג זה מכמה מקורות : ידע אישי , מבוגרים , ספרות יעץ ועוד , ובדיקת משמעותם אז והיום . לדוגמה : - מילות הכללה ומושגים : עקב אכילס , סוס טרויאני , פעולה סיזיפית , תיבת פנדורה , תסביך אדיפוס , משתה דיוניסי . - ביטויים ושמות : אולימפידה , מרתון , אודיסאה , אאוריקה , קסנטיפה , נקטר , אורקל מדלפי , תיבת פנדורה . ג . אפשר לקרוא סיפורים מהמיתולוגיה היוונית ולספר עליהם בכיתה . ד . הפקת מידע ממפה : 1 "יוון העתיקה וסביבתה" ( עמ' . ( 14 התלמידים יתבוננו במפה , יענו על השאלות שמתחתיה , ויכתבו כיצד לדעתם השפיעו תנאי הטבע על חיי התושבים ביוון . אפשר לשתף בפעילות את המורים לגיאוגרפיה , כדי ללמוד ולהכיר את מצבה הגיאוגרפי של יוון . נושא לדיון הנושא : מה הם קווי הדמיון ומה הם קווי השוני בין ספרטה לאתונה ? לעיבוד נושא זה שתי הצעות לבחירה : הצעה 1 פעילות אישית או בזוגות התלמידים יאספו נתונים על המשטרים באתונה ובספרטה , וימיינו אותם לפי קריטריונים . פעילות בקבוצות התלמידים ישוו בין הנתונים שנאספו וישבצו אותם בטבלה כדוגמת זו שבעמוד הבא . אם מלמדים את הפרק בהרחבה , מומלץ להתמקד בנושא אחד על פי היסוד המארגן שנבחר ל"איים" ול"גשרים" בהוראת הספר ( ראו עמ' . ( 21 הנושא מתאים ליסוד מארגן , 2 הדן בהתפתחות של דגמי שלטון , והוא יתרכז במאפייני המשטר השונים שהתפתחו בספרטה ובאתונה , ובהשלכות של ההבדלים על חיי התושבים ועל תרבותם .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר