עמוד:95

פרק ב : המרכז היהודי בבבל בבל הייתה המקום הראשון שאליו נדד המרכז הרוחני היהודי מארץ ישראל . מאוחר יותר , בימי הביניים , עבר המרכז למקומות שונים באירופה . לבבל היו יתרונות רבים - היא הייתה מחוץ לגבולות האימפריה הרומית השנואה , הייתה בה קהילה יהודית שזכתה לחיים אוטונומיים , והמרחק מארץ ישראל אליה לא היה רב . סיבות אלה ואחרות סייעו לבבל להפוך למרכז עבור היהודים כולם לאחר הידרדרות המצב בארץ . סקירת סעיפי הפרק והערות בבבל יושבת קהילה יהודית ותיקה עמ' - 211 מפה : 2 "קהילות היהודים בבבל ( מאות 5-4 לספירה . " ( היא מפה פיזית של האזור שמשתרע בין הנהרות בבבל ( אזור מסופוטמיה . ( כדאי להפנות את התלמידים לאטלס גיאוגרפי כדי שיראו את המיקום של בבל על פני שטח גדול יותר . המפה והפעילויות הנלוות אליה מספקות מידע על הקהילות היהודיות הרבות שהיו בבבל , על הישיבות שהוקמו בה והן מלמדות משהו על אורח חייהם של היהודים שם - על מקום מגוריהם , על מקורות הפרנסה שלהם וכדומה . אפשר להפנות את התלמידים גם למפה "ארצות הים התיכון" © עמ' . ® 7 הקהילה בבבל - המוסדות והיצירה הרוחנית הפעילות שהתקיימה בקרב החברה היהודית בבבל מסבירה מדוע אנחנו אומרים שבבל הפכה למרכז הרוחני של היהודים . בישיבות בבבל נעשתה עבודה חשובה בתחום הדתי והן היוו למעשה תחליף לפעילות הדתית שנעשתה במרכז הרוחני בארץ ישראל - בירושלים , ביבנה ובגליל . עמ' - 213 מסמך 4 מתאר את מעמדו של ראש הגולה בבבל בתקופת שלטון המוסלמים במקום במאה , 10-ה ואפשר ללמוד ממנו גם על התקופה שאנו עוסקים בה . עמ' - 214-ו 213 תמונות מתוך התערוכה הקבועה במוזיאון בית התפוצות . יש לזכור שאלה דגמים שנעשו בימינו , המתארים את ראש הגולה ואת הישיבה בבבל במאה . 5-ה סיור בבית התפוצות ובמרכז מורשת יהדות בבל באור יהודה יכולים לשפוך אור נוסף על חייה של הקהילה היהודית בבבל לאורך השנים . הצעות להוראת הפרק פעילות מקדימה ( לבחירה ) א . הפקת מידע ממפה : התלמידים יתבוננו במפה : 2 "קהילות היהודים בבבל" ( עמ' , ( 211 וישיבו : היכן נמצאת בבל ? אילו תנאים גיאוגרפיים מאפיינים אותה ? אילו מקורות פרנסה אפשריים באזור זה ? מה גודלו של היישוב היהודי באזור ? התלמידים יאתרו במפה עוד ישיבות באזור בבל . שמות ומושגים בבל , ראש הגולה , ישיבות , נהרדעא , פומבדיתא , סורא , "ירחי כלה , " תלמוד בבלי , תלמוד ירושלמי , רב אשי . כדאי ללמד רק חלק מן השמות והמושגים , על פי התאמתם ליסוד המארגן . אם מלמדים את הפרק בהרחבה , מומלץ להתמקד בנושא אחד על פי היסוד המארגן שנבחר ל"איים" ול"גשרים" בהוראת הספר ( ראו עמ' . ( 21

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר