עמוד:70

סדנת ההיסטוריון : אוגוסטוס - האדם והמנהיג הסדנה מאירה ומבליטה דמות של מנהיג וקיסר - אוגוסטוס , שהיה ממייסדי מדיניות השלום הרומי , ובימיו שגשגה האימפריה . המשימה המרכזית בסדנה : הכנת עיתון קיר המתאר יום ברומא בתקופת אוגוסטוס . המשימה מאפשרת לתלמידים רבים לקחת חלק במשימה , ומזמנת עבודה קבוצתית שבה כל קבוצה אחראית על מדור אחד בעיתון . במהלך העבודה חשוב לשמור על מסגרת של התייחסות אמינה לתקופה הנלמדת , אף על פי שעיתונים אינם מושג השייך לתקופה הזאת . החלק הראשון של הסדנה עוסק בתכונותיו של אוגוסטוס קיסר , והחלק השני עוסק בפעולותיו כמנהיג האימפריה הרומית . מתוך מגוון המקורות שבסדנה אפשר לעמוד על דרך החקירה ההיסטורית - הצלבת מידע מכמה מקורות שונים העוסקים בנושא זהה . כך , בדרך של אימות והפרכה , עובד ההיסטוריון כדי להחליט על מידת המהימנות ועל מידת החשיבות של מקורות המידע , הוא בודק עד כמה הם עומדים בהתאמה למקורות אחרים , ומהי עמדת הכותב ביחס לתכנים הנמסרים . כדאי לחשוב על … . 1 המסמכים שבעמ' 131-130 מביאים פרטי מידע של הכותבים ( וגם של אוגוסטוס עצמו ) על אישיותו של אוגוסטוס . מקורות המידע הכתובים והחזותיים מציגים תיאור מורכב של הצדדים השונים באישיותו של אוגוסטוס כמנהיג . . 2 הפעילויות בעמ' 131-130 מפנות את תשומת הלב של התלמידים לעמדת כותב המסמך לגבי הדמות שעליה הוא מספר . . 3 המסמך העוסק באורח חייו של אוגוסטוס ( עמ' ( 132 מוסיף מידע על אישיותו של אוגוסטוס כאדם עממי ופשוט . . 4 בסעיף העוסק בפעולותיו של אוגוסטוס ( עמ' ( 134-132 מופיע מידע על פעולותיו בתחומים שונים ( כאן אפשר להתייחס לפעילות 1 בעמ' . ( 132 התלמידים יכולים לבחון את ההלימה בין מעשי אוגוסטוס לתכונותיו , כפי שהן באות לידי ביטוי כשהוא מספר על עצמו ( עמ' ( 130 וכן בעדויותיו על עצמו ובעדויות של אחרים עליו ( עמ' . ( 131-130 בחינה זו דורשת חשיבה ביקורתית והסקת מסקנות . . 5 אפשר גם לבדוק את ההלימה בין אורח חייו הצנוע של הקיסר ( עמ' ( 132 לבין החוקים שחוקק באימפריה ( עמ' . ( 134 . 6 התלמידים יכולים לערוך רשימת חוקים ( לפי עמ' ( 134 ולעמוד על רוח החוקים ומגמותיהם לגבי החברה הרומית . . 7 חשוב להבין את המידע בסדנה על רקע ההתרחשויות הפוליטיות והתרבותיות באותה תקופה ( מידע בעמ' . ( 115-106

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר