|
עמוד:63
. 2 דיון בשאלה : כיצד התמודד אוקטווינוס אוגוסטוס קיסר עם הקשיים ? ( מידע בעמ' ( 115-111 בימי אוגוסטוס כדאי להציע לתלמידים להיעזר כאן גם במסמך 5 שבעמ' . 114 את שלושת השלבים שבהם עוסקת השאלה - אפשר לבטא גם בתרשים , שיבהיר את הסדר הכרונולוגי : בעיות והתמודדות לפני יוליוס קיסר , בימי יוליוס קיסר ובימי אוגוסטוס . תרשים לדוגמה : שלב ג : ראיית תופעה היסטורית מנקודות מבט שונות - פעילות בקבוצות הכיתה תתחלק לקבוצות , וכל קבוצה תייצג את אחת משתי קבוצות האזרחים : . 1 תושבי רומא . 2 תושבי הפרובינקיות בכל קבוצה ידונו וינסחו מכתב לסנט : אילו קשיים ואילו יתרונות עמדו בפניהם כתושבי האימפריה הרומית ? בין היתרונות : השפעה הדדית על התרבות ועל האמנות הכוללות תרבות חומרית , עלייה ברמת החיים , הגנה מצד מעצמה חזקה , כלכלה מפותחת - מסחר בינלאומי , שווקים לתוצרת , חילופי תוצרת , עוצמה , השתייכות למעמד השולט והמנצח , ועוד . בין הקשיים : אובדן העצמאות , חולשה , תשלום מסים למדינה זרה , אובדן סממני תרבות ייחודיים , פגיעה והתערבות בענייני פנים ועוד .
|
|