|
עמוד:13
" פינת המקור ההיסטורי" - פינה זו מאירה את המקורות השונים שבהם משתמש ההיסטוריון בבואו לשחזר את הסיפור ההיסטורי , תוך כדי דיון ביתרונות ובחסרונות של המקור המסוים שהפינה עוסקת בו . הפינה עוסקת בנושא השייך ללימוד היסטוריה בכלל , עם זיקה תוכנית לנושא הנלמד בפרק . בפינות אלה אפשר לעסוק באופן עצמאי גם כאשר המורה החליט לוותר על הוראת הפרק הספציפי שבו הפינה נמצאת . אמצעים חזותיים בספר חומר חזותי מגוון . המקורות החזותיים לא באים "לקשט" את הכתוב , אלא מהווים מקור מידע בפני עצמו ובדרך כלל הם מלווים בפעילויות שתפקידן לעזור "לקרוא" את התמונה , את המפה , את התרשים וכדומה : מפות משני סוגים : מפות פיזיות-גיאוגרפיות , ומפות היסטוריות . המפות מאפשרות לתלמיד להכיר את הזירה הגיאוגרפית שבה מתרחשים אירועי הפרק , וכן להבין תהליכים היסטוריים באמצעות ניתוח המפה . תמונות הכוללות תצלומים של מבנים , של כלים , של חפצים ושל דברי אמנות שונים מהתקופה ההיסטורית שהספר דן בה . חשוב שהתלמיד יכיר את יצירות האמנות של התקופה הנלמדת ואת רמת הטכנולוגיה שאליה הגיעו אנשי התקופה . עם זאת , בלימוד העת העתיקה יש מגבלות ולעתים קרובות אין אפשרות להשתמש ביצירות מאותה התקופה . לכן מדי פעם שובצו בספר ציורים מתקופת הרנסנס ומתקופות מאוחרות יותר , שנעשו בידי אמנים שביקשו לתאר אירועים שונים מהעת העתיקה . בכל מקרה ליד כל תמונה מצוינת התקופה שאליה היא שייכת , וכן פרטי מידע נוספים היכולים לתרום להבנת הנושא הנלמד . " שני צדדים למטבע" - פינה העוסקת בנושא החתך של תכנית הלימודים - "המטבע כמקור היסטורי . " בפינה מתוארים תפקידיו ושימושיו של המטבע בחברה העתיקה , ומובא בה מידע שאפשר ללמוד אותו מחקירת המטבעות על התקופה , על האנשים , על הסמלים ועל עניינים שונים שהיו חשובים בעיני האנשים מאותה תקופה . ו . פעילויות לתלמידים . הספר מלווה בפעילויות ובהצעות לפעילויות המופיעות במקומות שונים לאורך הספר : לצד המפות , לצד התמונות , לצד המסמכים ההיסטוריים , בפינות "כדאי לדעת , " "הצד השני של המטבע , " "פינת המקור ההיסטורי . " בסוף כל סעיף מופיעה הפינה " פסק זמן" והיא מכילה כמה פעילויות ברמה אינפורמטיבית , ובאמצעותן התלמידים מסכמים את המידע שקראו . בסוף כל פרק מופיע עמוד המוקדש לפעילויות הסיכום של הפרק - " במבט חוזר . " הפעילויות האלה הן מסוגים שונים , מרמות חשיבה שונות , והן דורשות שימוש במיומנויות שונות ( איסוף מידע , התחבטות בסוגיה מוסרית העולה מתוך הפרק , הרחבת המידע וחיפוש מידע במקורות שונים לשם הכנת עבודה . (
|
|