עמוד:32

פרק יז : היישוב בימי מבחן פעילות מקדימה א . הגדרת מושג : ברור המושג דילמה . יש להדגיש כי דילמה נוצרת כאשר קיימת התנגשות בין ערכים סותרים . כל החלטה משקפת העדפת ערך אחד על פני משנהו . הדילמה היא איזה ערך להעדיף ? מדוע ? על מה לוותר ? נושא לדיון : בשנות השלושים התמודד היישוב עם כמה דילמות כתוצאה מהסכסוך בין יהודים לערבים וכתוצאה ממדיניות בריטניה בארץ ישראל . מה היו הדילמות הללו ? ומה היו העמדות ביישוב כלפיהם ? א . במליאת הכיתה – הגדרת הדילמות איתן התמודד היישוב . שאלת ביטחון היישוב - הבלגה או טרור נגד טרור : איזו תגובה יש לנקוט מול הטרור הערבי ההולך וגובר ואיזה מחיר ייגבה בעקבות כל תגובה . גבולות הבית הלאומי – הויכוח על תכנית החלוקה של וועדת פיל : האם ייתכן לקבל את הצעת החלוקה ולהקים מדינה רק בחלק משטחה של ארץ ישראל ? המגמות המנוגדות כלפי הבית הלאומי בתחום הביטחוני ובתחום המדיני ? ב . בקבוצות - כל קבוצה תבחר באחת הדילמות ותנתח אותה . מומלץ להיעזר בתעודות המציגות עמדות מנוגדות בשאלות הללו . ג . במליאת הכיתה – כל קבוצה תציג את הדילמה אותה בחנה : שיקולי דעת ותובנות שעלו בקבוצה במהלך לימוד הדילמה . פעילות סיכום א . דיון : במבט לאחור – מה היו הטיעונים הריאליים בדילמות הבלגה או טרור נגד טרור וגבולות הבית הלאומי ? נמקו ב . הכנת מצגת : שתבטא את העמדות השונות בדילמות איתן התמודד היישוב . ג . דיון : מה הייתה מדיניות היישוב כלפי בריטניה כתוצאה מן הנסיגה מתכנית החלוקה של וועדת פיל ?

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר